Wymagania dot. ochrony środowiska i BHP
Wymagania dot. ochrony środowiska
Jednym z priorytetów Spółki Metro Warszawskie, jako nowocześnie zarządzanego przedsiębiorstwa, jest aktywne zaangażowanie na rzecz ochrony środowiska naturalnego.
Celem wdrożonego i realizowanego procesu Zarządzanie Środowiskowe, jest zapewnienie, aby działalność Spółki odbywała się z zachowaniem wysokiej jakości świadczonych usług oraz minimalnym oddziaływaniem na środowisko naturalne.
Sposób prowadzenia przez Spółkę działalności związanej z ochroną środowiska regulują przepisy prawne oraz dokumenty systemowe Zintegrowanego Systemu Zarządzania Jakością, Środowiskowego i BHP zgodnego z normami PN-EN ISO 9001:2015-10; PN-EN ISO 14001:2015-09; PN-EN ISO 45001:2024-02.
Każda działalność gospodarcza wiąże się w większym lub mniejszym stopniu z korzystaniem ze środowiska, a w konsekwencji potencjalnym negatywnym oddziaływaniem na środowisko naturalne. Ochrona środowiska w dużej mierze uzależniona jest od technologii i produktów jakie są wykorzystywane, od jakości wykonywanych usług, a także przestrzegania licznych wymogów formalno-prawnych stawianych przedsiębiorcom.
Mając na uwadze powyższe, Metro Warszawskie Sp. z o.o. dąży do wprowadzania ciągłych innowacji technologicznych i stosowania produktów przyjaznych środowisku naturalnemu oraz ludziom, podejmując współpracę z kontrahentami, dla których ochrona środowiska odgrywa równie istotną rolę.
Przedstawiamy wymagania formalno-prawne wynikające z polskiego ustawodawstwa dla przedsiębiorców, którzy chcieliby podjąć z nami współpracę w ramach świadczenia usług czy dostawy produktów:
I. Dostawy sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz baterii i akumulatorów
1.Dostawca, który jest wprowadzającym do obrotu po raz pierwszy sprzęt, klasyfikowany zgodnie z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym z dnia 11.09.2015r. (t.j. Dz. U. z 2024 poz.573) jako sprzęt elektryczny lub elektroniczny/ autoryzowanym przedstawicielem zobowiązany jest:
- do posiadania wpisu do „Rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami” (o którym mowa w art.49 ust. 1. ustawy z dnia 14.12.2012r. o odpadach (t.j. Dz.U. z 2023r. poz. 1587 ze zm.) (w Dziale IV, tabela 1),
- umieszczania, na fakturach sprzedaży (oraz innych dokumentach w związku z wykonywaniem działalności objętej rejestrem), numeru rejestrowego nadanego przez Marszałka Województwa.
2. Dostawca, który jest: wprowadzającym do obrotu po raz pierwszy baterie i akumulatory/podmiotem pośredniczącym zgodnie z ustawą o bateriach i akumulatorach z dnia 24.04.2009r. (t.j. Dz. U. z 2022r. poz. 1113 ze zm.) zobowiązany jest:
- do posiadania wpisu do „Rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami” (o którym mowa w art.49 ust. 1. ustawy z dnia 14.12.2012r. o odpadach (t.j. Dz.U. z 2023r. poz. 1587 ze zm.) jako wprowadzający baterie lub akumulatory (w Dziale V, tabela 1), podmiot pośredniczący (w Dziale V, tabela 3)
- umieszczania, na fakturach sprzedaży (oraz innych dokumentach w związku z wykonywaniem działalności objętej rejestrem), numeru rejestrowego nadanego przez Marszałka Województwa
3. Dostawca, który jest wprowadzającym do obrotu po raz pierwszy sprzęt, klasyfikowany zgodnie z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym z dnia 11.09.2015r. (t.j. Dz. U. z 2024 poz.573) jako sprzęt elektryczny lub elektroniczny, wyposażony w baterie lub akumulatory (przenośne, przemysłowe)/autoryzowanym przedstawicielem, zobowiązany jest:
- do posiadania wpisu do „Rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami” (o którym mowa w art.49 ust. 1. ustawy z dnia 14.12.2012r. o odpadach (t.j. Dz.U. z 2023r. poz. 1587 ze zm.) w Dziale IV, tabela 1 oraz baterie lub akumulatory w Dziale V, tabela 1,
- umieszczania, na fakturach sprzedaży (oraz innych dokumentach w związku z wykonywaniem działalności objętej rejestrem), numeru rejestrowego nadanego przez Marszałka Województwa
4. Dostawca, który w myśl ww. przepisów nie jest wprowadzającym do obrotu na terytorium kraju sprzętu elektrycznego i elektronicznego/ autoryzowanym przedstawicielem oraz/lub baterii i akumulatorów po raz pierwszy/podmiotem pośredniczącym i nie ma obowiązku dokonania wpisu do „Rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami” podpisuje stosowne oświadczenie.
II. Montaż, serwis, konserwacja: urządzeń, SSOP, w których występują czynniki chłodnicze lub inne f-gazy – nie dotyczy sprzętów gospodarstwa domowego:
Wykonawca do przeprowadzenia niezbędnych prac musi posiadać uprawnienia, wynikające z ustawy z dnia 15.05.2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 2065):
- Certyfikat dla przedsiębiorcy, o którym mowa w art. 29 ww. ustawy,
- Certyfikat dla personelu, (o którym mowa w art. 20 w/w ustawy) dla każdej osoby wykonującej czynności, o których mowa w art. 20 ust. 4 powyższej ustawy.
III. Dostawa produktów w opakowaniach
1. Dostawca produktów w opakowaniach (jeśli jest wprowadzającym produkty w opakowaniach), zgodnie z ustawą o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi z dnia 13.06.2013r. (t.j. Dz.U. 2023 poz. 1658 ze zm.), zobowiązany jest:
- do posiadania wpisu do „Rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami” (o którym mowa w art.49 ust. 1. ustawy z dnia 14.12.2012r. o odpadach (t.j. Dz.U. z 2023r. poz. 1587 ze zm.), jako wprowadzający produkty w opakowaniach (w Dziale VI, tabela 4),
- umieszczania, na fakturach sprzedaży (oraz innych dokumentach w związku z wykonywaniem działalności objętej rejestrem), numeru rejestrowego nadanego przez Marszałka Województwa.
2. W przypadku dostawy zamawianych produktów w opakowaniach jednostkowych i/lub zbiorczych bez logo Metra Warszawskiego, Dostawca będzie zobowiązany do zadeklarowania, w stosownym dokumencie, czy rozliczy masę tych opakowań w sprawozdaniu rocznym składanym do Urzędu Marszałkowskiego.
IV. Dostawa chemii przemysłowej / paliw
Dostawca chemii przemysłowej/paliw jest zobowiązany dołączyć do każdego produktu aktualną „Kartę charakterystyki substancji” wraz z wymaganymi atestami.
Karta charakterystyki powinna być sporządzona:
- w języku polskim (najlepiej w formie elektronicznej, e mail)
- zgodnie z Rozporządzeniem (WE) 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 roku w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) (….) (Dz. Urz. UE L, 396 z 30.12.2006r., str.1 z późn. zm.) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) 2020/878 z dnia 18.06.2020r. zmieniającym załącznik II do ww. Rozporządzenia (WE)1907/2006.
V. Budowa, rozbiórka, remont obiektów, czyszczenie zbiorników i urządzeń, sprzątanie, roboty ogrodnicze oraz konserwacja i naprawy urządzeń / maszyn / pojazdów (również w ramach gwarancji)
Zgodnie z art. 3 ust.1. pkt. 32 ustawy o odpadach (t.j. Dz.U. z 2023r. poz. 1587 ze zm.), wytwórcą odpadów powstających w wyniku świadczenia usług w zakresie: budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw jest podmiot świadczący usługę, który odpowiada za zagospodarowanie wytworzonych przez siebie odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami.
VI. Odbiór odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne
Warunkiem przystąpienia do przetargu na odbiór odpadów niebezpiecznych oraz innych niż niebezpieczne jest posiadanie wpisu (mając na uwadze art.234 ustawy o odpadach) do „Rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami” (o którym mowa w art. 49 ust. 1. ustawy z dnia 14.12.2012r. o odpadach (t.j. Dz.U. z 2023r. poz. 1587 ze zm.), w zakresie wymaganym obowiązującymi przepisami, wskazanym w specyfikacji technicznej/zamówieniu spośród niżej wymienionych:
1. ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym z dnia 11 września 2015r. (t.j. Dz. U. z 2024 poz.573) dotyczy:
- zbierania zużytego sprzętu,
- prowadzenia zakładu przetwarzania,
- prowadzenia działalności w zakresie recyklingu,
- prowadzenia działalności w zakresie innych niż recykling procesów odzysku,
2. ustawy o bateriach i akumulatorach z dnia 24.04.2009r. (t.j. Dz. U. z 2022r. poz. 1113 ze zm.) dotyczy:
- prowadzenia zakładu przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów;
3. ustawy o odpadach z dnia 14.12.2012r. (t.j. Dz.U. z 2023r. poz.1587 ze zm.) dotyczy:
- zbierania odpadów,
- przetwarzania odpadów,
- transportu odpadów;
4. ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi z dnia 13.06.2013r. (t.j. Dz.U. 2023 poz. 1658 ze zm.) dotyczy:
- prowadzenia recyklingu lub innego niż recykling procesu odzysku odpadów opakowaniowych.
VII. Odbiór odpadów komunalnych
Warunkiem przystąpienia do przetargu na odbiór odpadów komunalnych jest posiadanie:
- wpisu do rejestru działalności regulowanej – prowadzonego przez Prezydenta miasta st. Warszawy (zgodnie ustawą z dnia 13.09.1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz.U. 2024 poz. 399))
- wpisu do „Rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami” (o którym mowa w art. 49 ust. 1. ustawy z dnia 14.12.2012r. o odpadach (t.j. Dz.U. z 2023r. poz. 1587 ze zm.) w zakresie:
- zbierania i/lub przetwarzania odpadów (w przypadku prowadzenia działalności w zakresie przetwarzania odpadów) – dział XI BDO,
- transportu odpadów (wpis musi obejmować kody odbieranych odpadów) – dział VII BDO,
- prowadzenia działalności regulowanej – dział XV BDO.