Trzecia szyna prądowa (stalowa, I linia metra oraz tory na STP Kabaty)

Trzecia szyna (szyna prądowa) pełni w metrze rolę sieci trakcyjnej dla pociągów metra.  Węzeł zamocowania trzeciej szyny jest elementem konstrukcyjnym spełniającym funkcję wytrzymałościową - utrzymując układ geometryczny podwieszonej szyny oraz funkcję elektryczną - zapewniając izolację elektryczną o poziomie 3 kV.
Węzeł zamocowania trzeciej szyny przytwierdzony jest do podbudowy betonowej a na odcinkach naziemnych - do podkładu drewnianego nawierzchni torowej. Cały węzeł zamocowania odizolowany jest od trzeciej szyny izolatorem porcelanowym.
 
Skład chemiczny szyny */:

  • węgiel C nie - więcej niż 0,08%
  • mangan Mn - nie więcej niż 0,80%
  • fosfor P -  nie więcej niż 0,03%
  • siarka S - nie więcej niż 0,03%
  • krzem Si - śladowo

Dane techniczne szyny:

  • ciężar - 51,686 kg/m
  • wytrzymałość na rozciąganie - 31,1 MPa
  • przekrój netto - 6161 mm2
  • przekrój brutto - 6601 mm2
  • długość produkcyjna - 12,5 m
  • odcinki montażowe - do 100 m

*/ dodatki poza stalą

 

Trzecia szyna prądowa (aluminiowa ze stalową nakładką, II linia metra, łącznik międzyliniowy)

Trzecia szyna (szyna prądowa) jest elementem systemu zasilania taboru w metrze.
Podstawowe elementy szyny prądowej:
• szyna aluminiowo – stalowa;
• wspornik zintegrowany wraz ze ślizgiem z tworzywa sztucznego, który jest jednocześnie izolatorem (zapewnia izolację na poziomie 3 kV);
• osłony izolacyjne, odporne na obciążenia dynamiczne, stanowiące izolację elektryczną;
• wślizgi na początku i końcu każdego toku trzeciej szyny;
• podstawowa długość szyny prądowej przy dostawie – 15 m;
• trzecia szyna łączona jest elektrycznie i mechanicznie za pomocą pary łubek aluminiowych, na długości toku trzeciej szyny instaluje się także dylatacje zapewniające możliwość zmiany długości trzeciej szyny jednocześnie zapewniając połączenie elektryczne.

Szynę aluminiowo – stalową stanowi połączenie profilu aluminiowego o niskiej rezystancji z powierzchnią styku wykonanego ze stali stopowej, o trwałości niezależnej od stopnia zużycia powierzchni stykowej. Elementy połączone są ze sobą na całej długości. Ciężar ok. 17,3 kg/m. Rezystancja (20°C) <7μῼ/m.