Wielkość tekstu:

Aktualności

Nie ma dostępnych aktualności.

Budowa metra na Bemowie – góra prawie gotowa, pod ziemią intensywne prace

Trwają intensywne prace wykończeniowe na budowie stacji C04 „Bemowo”. Z surowej przestrzeni wyłania się obraz docelowego wyglądu stacji. Jeszcze szybciej przebiegają prace na powierzchni. Po miesiącach utrudnień mieszkańcy odzyskali docelową organizację ruchu w obrębie skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Pojawiły się też nowe nasadzenia.

Prace drogowe

Skrzyżowanie ul. Górczewskiej i Powstańców Śląskich funkcjonuje już we wszystkich relacjach. Na ul. Górczewskiej od ul. Powstańców Śląskich do przewiązki pomiędzy jezdniami wyłączony z ruchu będzie jeszcze skrajny lewy pas w kierunku Babic, ze względu na prace związane z odtwarzaniem torowiska tramwajowego. Przywrócona została docelowa geometria skrzyżowania z ul. Z. Klemensiewicza. Na skrzyżowaniu ul. Górczewskiej i Z. Klemensiewicza światła będą ustawione w porządku czasowej organizacji ruchu, nieuwzględniającej ruchu tramwajowego. Stan ten potrwa do czasu wznowienia ruchu tramwajowego na tym odcinku.

W rejonie skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich odtworzono już wszystkie ścieżki rowerowe i większość ciągów pieszych. W trakcie prac zostały chodniki prowadzące bezpośrednio do wejść stacyjnych.

Zieleń

W rejonie budowy II linii metra na Bemowie trwa sadzenie drzew oraz odtwarzanie zieleni.

Łącznie posadzone zostaną 333 drzewa. Większość będzie rosła przy stacji Bemowo. Pozostałe drzewa posadzone będą przy stacji Ulrychów, wentylatorni i w okolicach komory demontażowej.

Oprócz drzew przy obu stacjach sadzone będą krzewy – będzie ich ponad 20 tysięcy. Zieleń uzupełnią też rabaty bylinowe (około 1,6 tysiąca sztuk).

Do tej pory posadzono większość drzew, krzewów i bylin.

C04 – część stacyjna

Dla pasażerów najważniejszym elementem będzie część stacyjna. To tu znajdują się przejścia podziemne pod skrzyżowaniem ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Tu również jest peron, z którego mieszkańcy będą jeździć w stronę Centrum lub dalej, do Bródna.

Na stacji C04 „Bemowo” trwają intensywne prace wykończeniowe. Na poziomie -1 wykonana została izolacja akustyczna. Trwa kładzenie posadzek epoksydowych (27%), gresów (99%) oraz posadzek granitowych (96%). Montowane są okładziny z płytek ceglanych (między 35 a 95% w zależności od rejonu stacji) oraz tynki akustyczne (98%). Na poziomie -2 trwają prace posadzkarskie (85%). Zakończono montowanie podkonstrukcji ścian zatorowych, co pozwoliło na rozpoczęcie montażu paneli ściennych (7%). Montowane są również elementy sufitu podwieszanego nad peronem stacji (85%).

Prowadzone są prace instalacyjne, zarówno w obrębie tras kablowych (97%) jak i systemów pomiarowych i zasilających (między 60 a 85%, w zależności od systemu).

Trwa instalacja systemów sanitarnych – klimatyzacji (90%), przyłączy kanalizacyjnych (95%), wodociągowych (98%), wentylacji lokalnej (od 90 do 100%), oraz montaż systemów do gaszenia gazem (90%).

Spacerując w rejonie budowanej stacji można zauważyć, że zakończono montaż konstrukcji stalowych na wszystkich wyjściach ze stacji. Na części z nich pojawiły się już elementy szklanego zadaszenia. Układane są również ceglane okładziny i okładziny schodów. Zamontowano już wszystkie ciągi schodów ruchomych oraz 4 z 11 wind.

W tunelach zakończono montaż płyty torowej oraz nawierzchni torowej. Trwają prace przy montażu trzeciej szyny (tory odstawcze – 30%, tunel lewy 100%, tunel prawy 0%, stacja 50%).

C04 Tory odstawcze

To przestrzeń jest zarezerwowana dla pracowników obsługujących II linię metra. Mimo że pasażerowie nie będą mieli do niej wstępu, to jest ona niezwykle ważna dla sprawnego funkcjonowania całej linii. To właśnie tu pociągi będą zawracać, będą przechodziły przeglądy, nocowały a nawet, w razie potrzeby, będą myte na specjalnie przygotowanym do tego celu kanale.

Aktualnie w rejonie torów odstawczych stacji C04 „Bemowo” trwają prace wykończeniowe. Wykonywane są aktualnie prace posadzkarskie (ponad 90%), montaż drzwi (98%) i sufitów podwieszanych (65%) oraz schodów zabiegowych w czerpnio-wyrzutni, drabin, podestów i balustrad (80%). Prowadzone są prace instalacyjne, zarówno w obrębie tras kablowych (95%) jak i systemów pomiarowych i zasilających (70%). Dobiegają końca prace związane z instalacjami sanitarnymi (95%).

Więcej...

Skoda Varsovia - testy nowego pociągu metra dla Warszawy

Stolica Polski z niecierpliwością czeka na nowe pojazdy metra produkowane w Czechach. Ich producent – Škoda Transportation Group – zaprezentował właśnie pierwszy kompletny pojazd, który aktualnie znajduje się w fabryce w Pilźnie i odbywa pierwsze jazdy próbne na torze testowym.

Jazdy testowe pociągu Skoda Varsovia będą się odbywały w trzech lokalizacjach - na torze testowym VÚZ w Velimiu, na infrastrukturze metra w Pradze oraz w Warszawie.
Umowa Metra Warszawskiego z grupą Škoda Transportation zakłada dostawę 37 sześciowagonowych pojazdów metra (z opcją na zakup kolejnych 8), a łączna wartość kontraktu to ponad 1,3 mld zł.

Więcej...

Na Bemowie montują już ściany zatorowe

Na zachodnim odcinku drugiej linii metra trwają intensywne prace zarówno na powierzchni, jak i pod ziemią. Trwa układanie chodników i asfaltowanie ścieżek, montowane są elementy ściany zatorowej na stacji Ulrychów.

W rejonie budowanych stacji metra posadzono ponad 300 drzew, krzewy i byliny. Coraz więcej ciągów pieszych nabiera docelowych kształtów, asfaltowane są także ścieżki rowerowe. Na skrzyżowaniu ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich widać już rekonstruowane torowisko tramwajowe. Większość prac związanych z układem drogowym, przy sprzyjających warunkach pogodowych, zakończy się na początku przyszłego roku.

Postępują prace pod ziemią. Wkrótce, po zakończeniu montażu elementów ściany zatorowej, ostateczny wygląd uzyska stacja C05 Ulrychów. Elementy są wykonane z patynowanej miedzi, a ściany będą miały kolor niebiesko-zielony. Strop stacji pokryją kasetony akustyczne. Ich ułożenie będzie elementem wyróżniającym stację. Zostaną ułożone skośne względem osi peronu na stacji C04 Bemowo i równoległe do osi peronu na stacji C05 Ulrychów.

 

Montaż ścian zatorowych na stacji C04 Bemowo rozpocznie się jeszcze w tym miesiącu. Na tej stacji ściany będą wykonane ze stali kortenowskiej, która w metrze była już wykorzystana i można ją zobaczyć na stacji A18 Plac Wilsona.

Na styku Woli i Bemowa powstaje najkrótszy odcinek linii M2. Składa się on z nieco ponad dwóch i pół kilometra tuneli oraz dwóch stacji: C05 "Ulrychów" - położonej w ciągu ul. Górczewskiej i C04 "Bemowo" zlokalizowanej w pobliżu skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Za stacją C04 będą się znajdować tory odstawcze dla pociągów metra. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Wykonawca otrzyma za zrealizowanie inwestycji 959 249 940,00 zł. Drugi etap budowy odcinka zachodniego jest częścią projektu "Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru - etap III", który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł uzyskano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.

Więcej...

Świąteczny pociąg już na torach

Wyjątkowy pociąg wyruszył na trasę w środę, 1 grudnia po godz. 17.30 ze stacji Księcia Janusza. – Ozdobiony i rozświetlony świąteczny skład metra to już nasza warszawska tradycja. Liczę, że wywoła uśmiech i wniesie trochę nadziei, pomimo pandemicznych okoliczności – podkreślił prezydent Warszawy.

Skład Inspiro  jest udekorowany grafiką w kolorze niebieskim i czerwonym, nawiązującą do zimy, świąt i charakterystycznych obiektów stolicy, z różnokolorowymi światełkami na zewnątrz. Będzie kursował naprzemiennie na obu liniach – M1 i M2 – do 6 stycznia.

Więcej...

III linia metra - jest umowa na prace przedprojektowe

Nowa, III linia metra coraz bliżej. W piątek, 26 listopada 2021r. podpisano umowę z firmą ILF Consulting Engineers Polska na wykonanie „Prac przedprojektowych - ETAP I - PRAGA – III linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową (STP) Kozia Górka w Warszawie”.

- Podpisana właśnie umowa przybliża nas do realizacji pierwszego odcinka trzeciej linii i ogłoszenia postępowania w formule projektuj i buduj. Budowa metra ma priorytet, pomimo dość trudnej sytuacji finansowej miasta. Rozstrzygamy już przebieg trzeciej linii na pozostałych odcinkach. Prowadzimy także intensywne prace koncepcyjne dotyczące kolejnych linii i docelowego układu metra w stolicy – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.  

Więcej...

Zobacz wszystkie aktualności