Wielkość tekstu:

Aktualności

Stacja metra Młynów… liderem dostępności 2021

Syntezatory mowy w windach, mapy tyflograficzne, monitory o wysokim kontraście – te i inne rozwiązania zastosowane na stacji metra Młynów zadecydowały o przyznaniu tytułu Lidera Dostępności, tytułu przyznawanego przez Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji wspólnie z Towarzystwem Urbanistów Polskich.

Konkurs „Lider Dostępności”, który odbył się po raz pierwszy w 2015 r., to jedno z najważniejszych wydarzeń promujących w Polsce ideę projektowania uniwersalnego, czyli zapewniającego komfort i bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom budynków lub przestrzeni, także osobom ze szczególnymi potrzebami.  Pierwszą nagrodę w kategorii „Obiekt użyteczności publicznej” przyznano właśnie stacji metra Młynów.

Stacja dla wszystkich

Stacja odcinka zachodniego linii metra M2 - Młynów od początku projektowana był pod kątem zastosowania rozwiązań zwiększających dostępność dla osób z niepełnosprawnością. Osoby mające problemy z mobilnością mogą bez trudu dostać się windami na stacje. Na stacji znajdziemy jej tyflograficzne mapy, opisaną alfabetem Braille’a, co ułatwia orientację w przestrzeni osobom niewidomym. Kolejnym ułatwieniem są ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, korzystających z białej laski. Prowadzą od wejścia stacji do wind, map, biletomatów, toalet, jednej z bramek i na perony. Na poręczach schodów zastosowano informację w alfabecie Braille’a o miejscu, do którego prowadzą.

Mamy tu także nowe rodzaje bramek wejściowych. Pozbawione kołowrotków są przyjaźniejsze dla osób poruszających się na wózkach. Na końcu każdej z linii bramek znajduje się jedna szersza ułatwiająca wejście do strefy biletowej metra. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sposób trwały oznakowano kolorem kontrastowym strefę bezpieczną, znajduje się tam także pas świetlny wyznaczający krawędź peronu oraz pas wypukłych guzków.

Autorami projektu architektonicznego jest pracownia Biuro Projektów Kazimierski i Ryba, zaś inwestorem jest m.st. Warszawa, reprezentowane przez Zarząd Transportu Miejskiego.

Więcej...

Nowa nawierzchnia na ul. Górczewskiej

Od piątku, 15 października, budowniczowie metra rozpoczną odtwarzanie nawierzchni jezdni ul. Górczewskiej przy skrzyżowaniu z ul. Powstańców Śląskich. W tym czasie ruch na odcinku od ul. Konarskiego do pętli tramwajowej będzie odbywał się jedną jezdnią.

Prace na terenie stacji metra Bemowo są już na tyle zaawansowane, że kilka tygodni temu można było bezpiecznie zaprosić mieszkańców do jej oglądania. Na powierzchni wykonawca metra przygotowuje docelowy układ drogowy. W najbliższych dniach rozpocznie się układanie nowej nawierzchni na jezdniach ul. Górczewskiej.

Więcej...

W weekend metro M1 na krótszej trasie

Na sobotę i niedzielę, 16 i 17 października, zaplanowane zostały prace modernizacyjne na linii metra M1. Pociągi będą jeździły tylko na trasie Wilanowska – Młociny.

Na najbliższy weekend zaplanowano remont podstacji trakcyjno-energetycznej na stacji Ursynów pierwszej linii metra. Podstacje trakcyjno-energetyczne ursynowskiego odcinka metra powstały trakcie budowy na przełomie lat 80 i 90 ubiegłego wieku i wymagają modernizacji.

Prace potrwają od początku kursowania w sobotę, do końca kursowania w niedzielę. W tym czasie pociągi będą kursowały tylko pomiędzy stacjami Wilanowska a Młociny.  Obowiązywał będzie normalny rozkład jazdy, tj. w sobotę 16 października sobotni, wraz z kursami nocnymi a w niedzielę 17 października świąteczny, bez kursów nocnych.

Na ursynowskim odcinku metra pasażerów przewiozą autobusy zastępczej linii ZM1. Pojadą one trasą:

ZM1: METRO KABATY – al. Harcerzy Rzeczypospolitej – Rolna – al. Wilanowska – Puławska – METRO WILANOWSKA.

Zmienią się również trasy autobusów linii 710, 724 i 742. Nie zakończą kursów na pętli Os. Kabaty, tylko dojadą do Metro Wilanowska, ulicami: Wąwozowa – al. Komisji Edukacji Narodowej – al. Harcerzy Rzeczypospolitej – Rolna – al. Wilanowska – METRO WILANOWSKA.

Więcej...

Informacja w sprawie dokumentacji stacji A13 Centrum

W związku z artykułem „Nawleczeni na tunel metra” publikujemy korespondencję wysłaną do Muzeum Sztuki Nowoczesnej. 

Szanowni Państwo,
w związku z nieprawdziwymi informacjami, przekazanymi przez Państwa i opublikowanymi w artykule Gazety Stołecznej: „Nawleczeni na tunel metra”, z dnia 30 września informuję, że w 2019 roku dwukrotnie występowano do Metra Warszawskiego sp. z o.o. o udostępnienie dokumentacji stacji A13 Centrum. W kwietniu z prośbą zwróciła się firma Warbud – Generalny Wykonawca, lecz dokumentacja nie została odebrana przez tę firmę. W listopadzie z podobnym wnioskiem wystąpiło Muzeum Sztuki Nowoczesnej i w styczniu 2020 roku Metro Warszawskie przekazało następującą dokumentację: architektura, konstrukcja oraz dokumentacja łącznika tunelowego M1/M2.

Nie jest więc prawdą wyrażone przez Państwa sformułowanie: „Dokumentacja stacji gdzieś się zawieruszyła”. 

W związku z powyższymi faktami wnoszę o zamieszczenie sprostowania następującej treści: „Nie jest prawdziwe zawarte w artykule twierdzenie: „Dokumentacja stacji gdzieś się zawieruszyła”. Dokumentacja stacji A13 Centrum znajduje się w archiwum Metra Warszawskiego sp. z o.o. i została przekazana Muzeum Sztuki Nowoczesnej w dniu 14 stycznia 2020 roku”.

Anna Bartoń
Rzecznik Prasowy

Więcej...

Nauka integracyjnych manier w metrze

Czy można opierać się o wózek inwalidzki osoby, która się na nim porusza? Czy można nagle dotknąć osoby niewidomej? 22 września podczas akcji „Dzień Integracji w metrze” na te i wiele innych pytań o formy właściwego zachowania się wobec osób z niepełnosprawnościami odpowiedzą edukatorzy Fundacji Integracja.

To już szósta edycja „Dnia Integracji w metrze”, organizowanego przez fundację i Metro Warszawskie. Poprzednia ze względu na obostrzenia związane z pandemią COVID-19 nie odbyła się. Inicjatorem był Piotr Pawłowski, założyciel Integracji, który w wyniku skoku do wody doznał urazu rdzenia kręgowego i przez 36 lat poruszał się na wózku. A główne cele to przekazanie pasażerom metra rzetelnej wiedzy o niepełnosprawności, wsparcie informacyjne osób z niepełnosprawnościami i ich bliskich oraz zwrócenie uwagi na ich społeczne miejsce.

Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością (Plik PDF; 5,8 MB)

Więcej...

Niedziela z Metrem Warszawskim

W niedzielę, 19 września, po raz drugi w tym miesiącu, warszawiacy mogli odwiedzić  stację rozbudowywanej II linii metra. Tym razem swoje podwoje otworzyła stacja C20 Kondratowicza. Stację odwiedziło blisko 1500 warszawiaków.

Licznie przybyli goście, w zorganizowanych grupach wraz z przewodnikami zeszli na poziom antresoli, gdzie układane są okładziny ścienne. Uczestnicy zobaczyli jak montowane są instalacje techniczne podziemnej kolei. Zaprezentowane zostały również pomieszczenia techniczne oraz peron pasażerski.

Na północno-wschodnim odcinku metra powstają trzy stacje: C19 „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączą je ponad cztery kilometry torowiska. Za ostatnią stacją powstaje również komora torów odstawczych, która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane będą też trzy wentylatornie. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, otrzyma za zrealizowanie inwestycji 1 397 895 000 zł. Dokończenie odcinka wschodniego-północnego jest częścią projektu "Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru - etap III", który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł przyznano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.

Tego samego dnia byliśmy również na Bemowie. Tym razem Metro Warszawskie Sp. z o.o. uczestniczyło w pikniku sportowo - rekreacyjnym „Super Dzieciaki na Start” organizowanym przez Urząd Dzielnicy Bemowo m.st. Warszawy.

Podczas wydarzenia Spółka zorganizowała punkt informacyjny, gdzie można było uzyskać szczegółowe informacje na temat rozbudowy II linii metra w Warszawie oraz współfinansowania tej inwestycji ze środków Unii Europejskiej. Dla zainteresowanych inwestycją przygotowane zostały materiały informacyjne, broszury i ulotki na temat drugiego etapu rozbudowy II linii metra na odcinku zachodnim (projekt 2+3). Najmłodsi mieli możliwość zrobienia wspólnego zdjęcia z Krecikiem - naszą firmową maskotką. 

Wszystkim, którzy odwiedzili nasze stoiska serdecznie dziękujemy.

Banner UE 2+3

Więcej...

Zobacz wszystkie aktualności