Jednnym z najważniejszych systemów wpływających na prawidłowe funkcjonowanie metra są urządzenia sterowania ruchem pociągów.
System ten ma na celu:
Ruch pociągów w Metrze Warszawskim jest prowadzony przy wykorzystaniu
urządzeń sterowania ruchem pojazdów SRP, w skład których wchodzą jako
warstwa podstawowa - urządzenia zabezpieczenia ruchu pociągów (ZRP) oraz
warstwa nadrzędna - urządzenia automatycznego ograniczenia prędkości
(AOP).
Urządzenia zabezpieczenia ruchu pociągow (ZRP) umożliwiają:
Uzależnienia spełnione w obwodach elektrycznych urządzeń ZRP służą do wykluczenia czynności zagrażających bezpieczeństwu ruchu.
Obejmują one między innymi :
Urządzenia ZRP są miejscowymi urządzeniami scentralizowanymi, co
oznacza, że podstawowa aparatura jest umiejscowiona w przekaźnikowniach
(urządzenia wewnętrzne) a tylko niezbędne elementy są usytuowane przy
torach (urządzenia zewnętrzne).
Urządzenia ZRP obsługiwane mogą być albo miejscowo z pulpitu nastawczego znajdującego się na stacji lub Centralnej Dyspozytorni - za pośrednictwem urządzeń zdalnego sterowania albo też pracują samoczynnie.
Urządzenia automatycznego ograniczenia prędkości (AOP) -
służą do zapewnienia bezpiecznej jazdy pociągów metra zależnie od
bieżącej sytuacji ruchowej. Zostały całkowicie opracowane i
wyprodukowane w Polsce o fabrycznej nazwie SOP-2.
Urządzenia AOP realizują następujące funkcje:
System AOP składa się z trzech podstawowych grup funkcjonalnych:
Docelowo urządzenia zabezpieczenia ruchu pociągów ZRP uzupełnione zostaną urządzeniami automatycznej jazdy pojazdu( AJP) umożliwiające automatyczną jazdę pociągów, tzn. zastąpienie maszynisty w prowadzeniu pociągu poprzez automatyczne ruszanie i zatrzymywanie, otwieranie drzwi wagonów, regulację prędkości podczas jazdy. System AJP jest obecnie przedmiotem prac badawczych. Urządzenia AOP i AJP stworzą w przyszłości wspólny w całości system automatycznego prowadzenia pociągów metra (APP).