W 2023 roku na zlecenie Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy wykonane zostało Studium rozwoju systemu metra w Warszawie – analiza wariantów przebiegu i określenie docelowego układu sieci metra. Rekomendacje zawarte w powyższym opracowaniu stanowią podstawę do wyznaczenia przebiegu planowanej IV linii metra i rozpoczęcia kolejnych prac związanych z przygotowaniem inwestycji.
Linia M4 będzie miała długość ok. 26 km i 23 stacje pasażerskie, w tym 2 stacje wspólne (M4/M2 i M4/M3), 8 stacji z torami odstawczymi/komorą rozjazdową oraz 20 wentylatorni szlakowych. Zakresem inwestycji objęta jest także nowa Stacja Techniczno-Postojowa z tunelami dojazdowymi, nowa centralna dyspozytornia (dla 5 linii) oraz łączniki technologiczne (komory rozjazdowe, tunele) pomiędzy istniejącymi liniami metra.
Nowa linia będzie istotnym elementem sieci metra i całego systemu komunikacji w Warszawie. Skomunikuje dzielnice: Białołękę, Bielany, Żoliborz, Śródmieście, Wolę, Ochotę, Włochy, Mokotów oraz Wilanów. Umożliwi przesiadkę na linie metra M1, M2, M3, M5 oraz główne ciągi komunikacji miejskiej: tramwajowe, autobusowe, a także na linie kolejowe.
Wskazane na rysunkach lokalizacje obiektów metra (tuneli i stacji metra wraz infrastrukturą towarzyszącą, w tym wyjścia, wentylatornie) mają charakter koncepcyjny i będą przedmiotem kolejnych analiz w ramach prac przedprojektowych i projektowych. Szczegółowa lokalizacja obiektów może ulegać zmianom na bardziej zaawansowanych etapach przygotowania inwestycji, przy uwzględnieniu lokalnych uwarunkowań i ograniczeń terenowych.
Lokalizacje należy traktować jako przybliżony rejon, w którym zostaną zaprojektowane, a następnie zrealizowane obiekty metra.