Aktualności

Przygotowania do budowy

Zielona linia na Gocław

12/05/2022

Roślinność na zadaszeniach wyjść z metra, powtarzalne elementy architektury obniżające koszty budowy oraz dbałość o jakość architektoniczną wokół wyjść – to główne cechy założeń linii M3 na Gocław. Trwają prace przedprojektowe.

Mamy już projekt koncepcyjny – raport wstępny pierwszego odcinka. A projektanci  niebawem przystąpią do kolejnych prac – ustalania stref wpływu obiektów metra na budynki i oceny stanu technicznego budynków w strefie budowy. Całość tych prac zakończy się w połowie 2023 roku tak, aby w II kwartale można już było ogłosić przetarg na jego realizację – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. I dodaje – Linia będzie projektowana w duchu najnowszych rozwiązań proekologicznych przy możliwie maksymalnym obniżeniu kosztów. Oznacza to roślinność na zadaszeniach wyjść ze stacji i zastosowanie powtarzalnych elementów architektury. Nacisk zostanie położony na jakość w najbliższym otoczeniu stacji – będzie dużo stojaków rowerowych, a przeszklenia wiat będą jak najmniej ingerowały w zabytkowe otoczenie stacji.

Są już wyniki pierwszego etapu „Prac przedprojektowych Praga – III linia metra wraz ze stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka w Warszawie”. Projektanci mieli za zadanie dopracowanie wybranego w ubiegłym roku wariantu przebiegu linii M3 na Gocław, a także przygotować zestaw dokumentacji umożliwiającej ogłoszenie przetargu na realizację tego odcinka – m.in. analizę hydrogeologiczną, ustalenie strefy wpływu obiektów metra na budynki, a także ocena ich stanu. Jest już raport wstępny tego opracowania.

Ustalenie właścicieli

Dla mieszkańców tej części Warszawy istotne jest już ostateczne potwierdzenie lokalizacji nowych stacji, które pozwala na rozpoczęcie kolejnego etapu – inwentaryzację budynków i ustalenie strefy oddziaływania. To bardzo wstępny etap prac, ale dopiero na jego podstawie, będzie można przygotować dalsze dokumenty, takie jak Program Funkcjonalno-Użytkowy – niezbędny do ogłoszenia przetargu w trybie projektuj i buduj.

Raport wstępny pozwala również określić, że linia M3 nie będzie kolidować z innymi planowanymi w tym rejonie miejskimi inwestycjami, takimi jak choćby obwodnica śródmiejska, czy przebudowa okolic Dworca Wschodniego.

Osadzenie stacji

Lokalizacje zasadniczo nie zmieniły się w odniesieniu do wybranego w ubiegłym roku wariantu przebiegu, jednak zostały doprecyzowane. Podobnie lokalizacje poszczególnych wyjść ze stacji. W ramach tego odcinka projektant przewiduje 6 stacji, w tym dwie węzłowe i 4 poboczne.

Stacja Dworzec Wschodni: zlokalizowana jest w dzielnicy Praga – Północ przy ulicy Kijowskiej. Bezpośrednio za stacją znajduje się budynek Dworca Warszawa Wschodnia.

Stację projektuje się jako obiekt o trzech kondygnacjach podziemnych oraz jedno kondygnacyjnych obiektach nadziemnych.

Stacja Mińska: zlokalizowana jest w dzielnicy Praga – Południe pod ulicą Podskarbińską, pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Mińską i Stanisławowską. W bezpośrednim sąsiedztwie stacji znajduje się tor kolarski Nowe Dynasy i Stadion Podskarbińska. Przy północnej głowicy usytuowane są nowobudowane osiedla mieszkaniowe, powstające w miejscu dawnych hal magazynowych i pustostanów. Od strony głowicy południowej znajduje się istniejące osiedle zabudowy wielorodzinnej.

Wejścia do stacji zostały zaprojektowane w jak najmniejszej odległości od korpusu stacji. Wyjątkiem jest jedno z dwóch wejść przy głowicy północnej. Wejście to zapewnia poprzez podziemny łącznik pod ulicą Mińska, obsługę nowobudowanych osiedli mieszkaniowych.

Przy głowicy północnej przewidziano również trzecie wejście potencjalnie możliwe do wykonania od strony Stadionu Podskarbińska.

Rondo Wiatraczna: zlokalizowana jest w dzielnicy Praga – Południe pod wschodnią częścią Ronda Wiatraczna i dalej wzdłuż i pod ulicą Grochowską. Rejon lokalizacji stacji to obszar w pełni zurbanizowany. Stacja zorientowana wschód – zachód. Dominuje intensywna, wielorodzinna zabudowa mieszkaniowa z towarzyszącymi jej usługami i handlem. Na przeważającym obszarze występują budynki średniowysokie i wysokie. Obszar ronda zajmują funkcjonujące tory tramwajowe wraz z przystankami, przejścia piesze i niska zieleń miejska.

Aktualnie projektowany jest tunel obwodnicy śródmiejskiej, projekt stacji uwzględnia trasę obwodnicy zarówno w pionie jak i poziomie.

Stację projektuje się jako obiekt o czterech kondygnacjach podziemnych oraz jedno kondygnacyjnych obiektach nadziemnych.

Stacja Ostrobramska: zlokalizowana jest w dzielnicy Praga – Południe pod skrzyżowaniem ulicy Ostrobramskiej z ulicami Zamieniecką oraz ul. gen Augusta Emila Fieldorfa – „Nila” i wzdłuż ulic Zamienieckiej i ul. gen. Augusta Emila Fieldorfa – „Nila”. Rejon lokalizacji stacji to obszar w pełni zurbanizowany.

Stację projektuje się jako obiekt o trzech kondygnacjach podziemnych oraz jedno -kondygnacyjnych obiektach nadziemnych.

Uwzględniając położenie stacji w terenie oraz kierunki ruchu pasażerskiego zaprojektowano 5 wejść do stacji.

Stacja Jana Nowaka-Jeziorańskiego: zlokalizowana jest w dzielnicy Praga Południe wzdłuż ulicy gen. Augusta Emila Fieldorfa „Nila”, w przybliżeniu na osi północ-południe osiedla Gocław, na północnym skraju tego obszaru, z głowicą północną pod skrzyżowaniem ulic Fieldorfa i Jeziorańskiego oraz z głowicą południową w sąsiedztwie skrzyżowania ulic Fieldorfa i Jerzego Bukowskiego / gen Leopolda Okulickiego.

Na północ od ulicy Jana Nowaka-Jeziorańskiego dominują funkcje usługowe, w tym obiekty usług kultury i szkolnictwa, na południe – zabudowa wielorodzinna.

Stację projektuje się jako obiekt o trzech kondygnacjach podziemnych oraz jedno kondygnacyjnych obiektach nadziemnych.

Stacja Gocław: zlokalizowana jest w dzielnicy Praga Południe wzdłuż ulicy gen. Augusta Emila Fieldorfa „Nila”, w przybliżeniu na osi północ-południe osiedla Gocław, w bezpośrednim sąsiedztwie poprzecznej ulicy gen Tadeusza Bora-Komorowskiego (głowica północna stacji) i dalej w stronę Wisły, z połączonymi ze stacją torami odstawczymi kończącymi się na południe od skrzyżowania ulicy Fieldorfa z ulicami Janusza Meissnera / Jugosłowiańską.

Lokalizacja stacji za skrzyżowaniem ulic Fieldorfa i Bora-Komorowskiego (a nie pod) wynika z obecności kolektora kanalizacyjnego w ulicy Bora-Komorowskiego.

W terenie sąsiadującym ze stacją dominuje intensywna zabudowa wielorodzinna z towarzyszącymi jej usługami.

Stację projektuje się jako obiekt o trzech kondygnacjach podziemnych oraz jedno kondygnacyjnych obiektach nadziemnych.

Uwzględniając położenie stacji w terenie oraz kierunki ruchu pasażerskiego zaprojektowano 6 wejść do stacji, z czego 2 opcjonalne.

Linia M3 o długości 8,1 km zostanie poprowadzona ze stacji Stadion Narodowy. W pierwszym etapie powstanie sześć stacji: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław. Wybudowane zostanie także odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce. Przetarg na realizację tego odcinka mógłby zostać ogłoszony w 2023 roku.Miasto prowadzi intensywne prace koncepcyjne dotyczące kolejnych linii i docelowego układu metra w stolicy. Eksperci w „Studium rozwoju systemu metra w Warszawie” szacują koszty i korzyści różnych wariantów, co pozwoli na wybór przebiegu dalszego odcinka M3 i kolejnych linii i ustalenie docelowego kształtu sieci metra w Warszawie.

III linia metra - jest umowa na prace przedprojektowe

26/11/2021

Nowa, III linia metra coraz bliżej. W piątek, 26 listopada 2021r. podpisano umowę z firmą ILF Consulting Engineers Polska na wykonanie „Prac przedprojektowych – ETAP I – PRAGA – III linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową (STP) Kozia Górka w Warszawie”.

– Podpisana właśnie umowa przybliża nas do realizacji pierwszego odcinka trzeciej linii i ogłoszenia postępowania w formule projektuj i buduj. Budowa metra ma priorytet, pomimo dość trudnej sytuacji finansowej miasta. Rozstrzygamy już przebieg trzeciej linii na pozostałych odcinkach. Prowadzimy także intensywne prace koncepcyjne dotyczące kolejnych linii i docelowego układu metra w stolicy – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Spółka ILF Consulting Engineers Polska będzie miała 18 miesięcy (od dnia podpisania umowy) na przygotowanie:

  • Projektu koncepcyjnego – Raport wstępny i końcowy,
  • Ustalenia stref wpływu budowy obiektów metra na zabudowę sąsiadującą;
  • Oceny stanu budynków w strefach wpływu budowy obiektów metra;
  • Analizy wpływu drgań i obciążeń dynamicznych na konstrukcje budynków i ludzi w nich przebywających;
  • Dokumentacji Hydrogeologicznej i Geologiczno-Inżynierskiej;
  • Programu funkcjonalno-użytkowego,
  • Specyfikacji Technicznej Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych.

M3 zostanie poprowadzona ze stacji Stadion Narodowy. W pierwszym etapie powstanie sześć stacji: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław. Wybudowane zostanie także odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce.

Przebieg tego odcinka został wyznaczony na podstawie analiz niezależnych ekspertów (konsorcjum firm Egis Rail – czołowej europejskiej firmy zajmującej się projektowaniem infrastruktury szynowej oraz polskiej firmy TransEko) i wniosków płynących z prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy – kluczowego dokumentu, który przesądza o zagospodarowaniu przestrzennym miasta i jego dalszym rozwoju.

Łączymy Pragę z centrum. Za ponad dwa lata powstanie most pieszo-rowerowy. Rozbudujemy także metro w prawobrzeżnej części Warszawy. Praski odcinek M3 znacznie ułatwi podróżowanie mieszkańcom dużych osiedli na Gocławiu, Grochowie i Kamionku – dodaje prezydent.

Niebawem zostanie rozstrzygnięty przetarg na wykonanie „Studium rozwoju systemu metra w Warszawie”. Eksperci w studium transportowym oszacują koszty i korzyści różnych wariantów przebiegu metra, co pozwoli na wybór przebiegu kolejnych linii i docelowego kształtu sieci metra w Warszawie.

Podpisywanie umowy przedprojektowej

Plansza Stacja Dworzec Wschodni (plik PDF; 42,6 MB)

Plansza Stacja Mińska (plik PDF; 44 MB)

Plansza Stacja Rondo Wiatraczna (plik PDF; 22,5 MB)

Plansza Stacja Ostrobramska (Plik PDF; 42,4 MB)

Plansza Stacja Jana Nowaka Jeziorańskiego (plik PDF; 22,4 MB)

Plansza Stacja Gocław (plik PDF; 19,6 MB)

Wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na wykonanie prac przedprojektowych III linii metra

30/07/2021

28 czerwca 2021r. zakończył się etap składania ofert w przetargu na wykonanie „Prac przedprojektowych – ETAP I – PRAGA – III linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową (STP) Kozia Górka w Warszawie” w zakresie niezbędnym do ogłoszenia postępowania w formule projektuj i buduj.

W przetargu na wykonanie prac przedprojektowych dla tego etapu realizacji linii M3 wpłynęły następujące oferty:
1 ILF CONSULTING ENGINEERS POLSKA Sp. z o.o.;
2 EGIS POLAND Sp. z o.o.;
3 BIURO PROJEKTÓW „METROPROJEKT” Sp. z o.o. – Lider Konsorcjum.

7 lipca rozpoczęła pracę Komisja Przetargowa, która dokonała analizy dokumentacji. Oferty zostały ocenione zgodnie z następującymi kryteriami:
• Cena wykonania Przedmiotu Zamówienia 60 %
• Doświadczenie osoby – Koordynator 7 %
• Doświadczenie osoby – Projektant (Architekt) 7 %
• Doświadczenie osoby – Projektant (Konstruktor) 7 %
• Doświadczenie osoby – Projektant (Kolejowy) 7 %
• Doświadczenie osoby – Geolog 7 %
• Wykonanie Uproszczonego Projektu Koncepcyjnego 5 %

W dniu 30.07.2021 r. Komisja dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty.
Najwyższą liczbę punktów zdobyła oferta złożona przez firmę ILF CONSULTING ENGINEERS POLSKA Sp. z o.o.

Od podpisania umowy Wykonawca będzie miał 18 miesięcy na realizację przedmiotu zamówienia. W jego zakres wchodzi wykonanie:
• Projektu koncepcyjnego – Raport wstępny i końcowy,
• Ustalenia stref wpływu budowy obiektów metra na zabudowę sąsiadującą;
• Oceny stanu budynków w strefach wpływu budowy obiektów metra;
• Analizy wpływu drgań i obciążeń dynamicznych na konstrukcje budynków i ludzi w nich przebywających;
• Dokumentacji Hydrogeologicznej i Geologiczno-Inżynierskiej;
• Programu funkcjonalno-użytkowego,
• Specyfikacji Technicznej Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych.

Pierwszy etap realizacji linii M3 to odcinek o długości 8 kilometrów, 6 stacji pasażerskich i cała infrastruktura towarzysząca.
Nowa linia zostanie poprowadzona ze stacji Stadion Narodowy. Stamtąd M3 pojedzie na kolejne stacje: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i stację Gocław. Oprócz tego, w kolejnym etapie budowy, powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce.
Przebieg trzeciej linii metra został wyznaczony nową trasą na podstawie analiz niezależnych ekspertów (konsorcjum firm Egis Rail – czołowej europejskiej firmy zajmującej się projektowaniem infrastruktury szynowej oraz polskiej firmy TransEko), a także na podstawie wniosków płynących z prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy – kluczowego dokumentu, który przesądza o zagospodarowaniu przestrzennym miasta, o jego dalszym rozwoju.

Trzy oferty na III linię metra

29/06/2021

Poznaliśmy oferty złożone w przetargu na wykonanie dokumentacji przedprojektowej dla pierwszego etapu budowy III linii metra w Warszawie. Po jej opracowaniu możliwe będzie ogłoszenie postępowania na realizację inwestycji w formule projektuj i buduj.

Przygotowana, przez wybranego w przetargu Wykonawcę, dokumentacja będzie dotyczyła pierwszego etapu realizacji III linii metra, czyli odcinka o długości niemal 8 kilometrów, 6 stacji, Stacji Techniczno-Postojowej Kozia Górka oraz całej infrastruktury towarzyszącej.

Otwarcie ofert w przetargu na wykonanie prac przedprojektowych odbyło się w poniedziałek, 28 czerwca o godz. 13.00. Przed otwarciem zamawiający opublikował na stronie postępowania kwotę, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia – 33 806 550 zł brutto.

W przetargu mogli wziąć udział wykonawcy posiadający odpowiednie kompetencje i uprawnienia, zdolni do należytego wykonania zamówienia oraz dysponujący zapleczem technicznym lub zawodowym.

Oferty złożyły trzy podmioty: ILF Consulting Engineers Polska (oferta na kwotę 19 222 440 zł brutto), Egis Poland (27 807 840 zł brutto) oraz konsorcjum w składzie Biuro Projektów „Metroprojekt” (lider) i Ośrodek Certyfikacji Transportu na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej (23 062 500 zł brutto).

Nadesłane zgłoszenia zostaną ocenione według następujących kryteriów: cena (60 %) oraz dodatkowe doświadczenie – koordynator, projektant w specjalności architektonicznej, projektant w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, projektant w specjalności inżynieryjnej kolejowej, geolog (każde po 7 %) oraz wykonanie uproszczonego projektu koncepcyjnego (5 proc.).

Wybrany w postępowaniu wykonawca będzie miał 18 miesięcy na wykonanie: projektu koncepcyjnego – raportu wstępnego, ustalenia stref wpływu budowy obiektów metra na zabudowę sąsiadującą, oceny stanu budynków w strefach wpływu budowy obiektów metra, analizy wpływu drgań i obciążeń dynamicznych na konstrukcje budynków i ludzi w nich przebywających, dokumentacji hydrogeologicznej i geologiczno-inżynierskiej oraz programu funkcjonalno-użytkowego wraz ze specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót budowlanych oraz projektu koncepcyjnego – raportu końcowego.

Dokumentacja przetargowa znajduje się na stronie:  https://postepowania.metro.waw.pl/app/demand/notice/public/2774/details

Mapka przebiegu Linii M3

III linia metra - ogłaszamy przetarg na prace przedprojektowe

26/05/2021

Niemal 8 kilometrów, 6 stacji i cała infrastruktura towarzysząca. Właśnie ruszył przetarg na wykonanie „Prac przedprojektowych – ETAP I – PRAGA – III linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową (STP) Kozia Górka w Warszawie”.

Wybrany w postępowaniu wykonawca będzie miał 18 miesięcy na wykonanie:

• Projektu koncepcyjnego – Raport wstępny,

• Ustalenie stref wpływu budowy obiektów metra na zabudowę sąsiadującą;

• Oceny stanu budynków w strefach wpływu budowy obiektów metra;

• Analizy wpływu drgań i obciążeń dynamicznych na konstrukcje budynków i ludzi w nich przebywających;

• Dokumentacji Hydrogeologicznej i Geologiczno-Inżynierskiej;

• Programu funkcjonalno-użytkowego wraz ze Specyfikacją Techniczną Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych oraz Projektu Koncepcyjnego – Raport końcowy.

Udział w postepowaniu mogą wziąć wykonawcy posiadający odpowiednie kompetencje i uprawnienia, zdolni do należytego wykonania zamówienia oraz dysponujący odpowiednim zapleczem technicznym i zawodowym. Oferty można składać do 28 czerwca.

Kryteriami oceny będzie: cena (60 %) oraz dodatkowe doświadczenie – koordynator, projektant w specjalności architektonicznej, projektant w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, projektant w specjalności inżynieryjnej kolejowej, geolog (każde po 7 %) oraz wykonanie uproszczonego projektu koncepcyjnego (5 proc.).

Otwarcie ofert w przetargu nastąpi 28 czerwca.

Dokumentacja przetargowa jest dostępna na stronie: 
https://postepowania.metro.waw.pl/app/demand/notice/public/2774/details?folder=01f6 

III linia metra

Linia M3 zaplanowana jest z myślą o 180 tysiącach osób mieszkających na Pradze-Południe. Metro zapewni również sprawną obsługę komunikacyjną dużych osiedli – Gocławia, Grochowa i Kamionka.

W pierwszym etapie budowy, która potrwa do 2028 r. powstanie sześć stacji. Nowa linia zostanie poprowadzona ze stacji Stadion Narodowy. Stamtąd M3 pojedzie na kolejne stacje: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i stację Gocław. Oprócz tego, w kolejnym etapie budowy, powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce.

Przebieg trzeciej linii metra został wyznaczony nową trasą na podstawie analiz niezależnych ekspertów (konsorcjum firm Egis Rail – czołowej europejskiej firmy zajmującej się projektowaniem infrastruktury szynowej oraz polskiej firmy TransEko), a także na podstawie wniosków płynących z prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy – kluczowego dokumentu, który przesądza o zagospodarowaniu przestrzennym miasta, o jego dalszym rozwoju.

Warszawa rozpoczyna budowę trzeciej linii metra

15/03/2021

Mimo sporych problemów budżetowych stolicy w Warszawie powstanie trzecia linia metra. Taką decyzję, w ostatnich dniach, podjął Prezydent Rafał Trzaskowski.

Już w najbliższy czwartek, na jego wniosek, Rada Miasta ma zdecydować o przesunięciu pieniędzy na pierwszy etap prac. M3 połączy Pragę – Południe z centrum stolicy, a docelowo – także z Ochotą i Mokotowem. W pierwszym etapie, który zakończy się w 2028 roku, powstanie sześć stacji.

To kolejna w ostatnim czasie, po zapowiedzi budowy pieszo – rowerowego mostu przez Wisłę, rozpoczęciu przebudowy tzw. Placu Pięciu Rogów, ogłoszeniu konkursu na plan architektoniczny ulicy Chmielnej i rozpisaniu przetargu na przebudowę i zwężenie ulicy Marszałkowskiej, decyzja Prezydenta Rafała Trzaskowskiego w ramach projektu Nowe Otwarcie. Projekt ma pokazać wizję Prezydentury Rafała Trzaskowskiego i dać nowy impuls u progu półmetku kadencji.

 – To nie była łatwa decyzja, bo sytuacja finansowa miasta jest naprawdę trudna. Warszawa musi jednak stać się nie tylko idealnym miejscem do pracy, ale także wymarzonym miejscem do życia. Budowa trzeciej linii metra ma tu kluczowe znaczenie, bo komunikacja jest jedną z najważniejszych usług jakie świadczymy naszym mieszkańcom. – tłumaczy swoją decyzję Prezydent Rafał Trzaskowski. 

W pierwszym etapie budowy linii M3 powstanie sześć stacji. Nowa linia zostanie poprowadzona z funkcjonującej już od kilku lat stacji Stadion Narodowy, która od początku była planowana jako węzeł przesiadkowy. Stamtąd M3 pojedzie na kolejne stacje: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i stację Gocław. Oprócz tego powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce. Stacja Stadion Narodowy stanie się kluczowym węzłem komunikacyjnym prawobrzeżnej Warszawy, umożliwiającym przesiadkę do pociągów na dworcu PKP, linii autobusowych i tramwajów.

– Prace przygotowawcze dla pierwszego etapu rozpoczynamy już teraz. Chcemy dobrze przygotować ten projekt na nową perspektywę finansową UE. Natomiast w drugiej połowie roku zlecone zostaną prace nad studium technicznym linii M3 po lewobrzeżnej stronie Warszawy – mówi Prezydent Rafał Trzaskowski. 

Linia M3 zaplanowana jest z myślą o 180 tysiącach osób mieszkających na Pradze-Południe. Metro zapewni również sprawną obsługę komunikacyjną dużych osiedli – Gocławia, Grochowa i Kamionka. Dzięki temu mieszkańcy drugiej – pod względem liczby mieszkańców – dzielnicy Warszawy będą mogli dotrzeć do centrum miasta już w ok. 17 min. Z pierwszego odcinka linii M3 w ciągu doby korzystać będzie ponad 315 tys. pasażerów. W samym tylko szczycie porannym będzie to ponad 26 tys. osób.

– Warszawa to miasto równowagi i harmonii. To tu spotyka się historia z nowoczesnością, pod dachem Warszawy mieszkają przyjezdni i rdzenni warszawiacy, tu w końcu manifestują swoje poglądy i idee ludzie z całkowicie innych światów. Właśnie dlatego tak istotne jest, żebyśmy zawsze pamiętali również o tym, że składa się z dwóch brzegów i budowali jak najwięcej mostów i połączeń, które będą ją zszywać i scalać – wyjaśnia Rafał Trzaskowski. – Trzecia linia metra jest kolejną inicjatywą, podejmowaną z myślą o Pradze i mieszkańcach prawobrzeżnej Warszawy – dodaje.

Przebieg trzeciej linii metra został wyznaczony nową trasą na podstawie analiz niezależnych ekspertów (konsorcjum firm Egis Rail – czołowej europejskiej firmy zajmującej się projektowaniem infrastruktury szynowej oraz polskiej firmy TransEko), a także na podstawie wniosków płynących z prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy – kluczowego dokumentu, który przesądza o zagospodarowaniu przestrzennym miasta, o jego dalszym rozwoju.

– Budując sieć transportową miasta w pierwszej kolejności zawsze stawia się na metro lub kolej miejską. Stosując porównanie do systemu krwionośnego można je porównać do tętnic. Dlatego rozpoczynamy przygotowania do budowy linii M3, a w kolejnym kroku zamierzamy zbudować linię tramwajową na Gocław. Dzięki nowemu przebiegowi linii M3 ta bardzo ważna i oczekiwana inwestycja tramwajowa nie wyklucza się z podziemną koleją i będzie jej idealnym uzupełnieniem – tłumaczy Michał Olszewski, zastępca Prezydenta Warszawy. 

Budowa trzeciej linii metra to jeden z elementów budowy nowoczesnej, ekologicznej i równomiernie rozwijającej się sieci komunikacyjnej Warszawy. Obecnie trwają pracę nad rozbudową M2 na Targówku i Bemowie. Miasto dokonało również największych w historii zakupów nowoczesnego taboru dla metra, SKM, czy tramwajów. Dzięki temu – choć może trudno w to uwierzyć – Warszawa jest jednym z europejskich liderów w obszarze jakości i komfortu taboru oraz nowoczesnych rozwiązań transportowych.   

Mapa III linia metra (plik: PDF 2.82 MB)