Połączenie stacji Centrum z dworcami PKP

Miasto Stołeczne Warszawa, reprezentowane przez Zarząd Transportu Miejskiego, w imieniu i na rzecz którego działa Metro Warszawskie Sp. z o.o., w dniu 13.04.2021 r. zawarło umowę z firmą ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o. na opracowanie „Analizy technicznej możliwości powiązania stacji Centrum na linii metra M1 z dworcami Warszawa Śródmieście/Warszawa Centralna”. 

Przedmiotowa umowa została zrealizowana w ramach projektu pn. „Analiza możliwości rozwoju zintegrowanego transportu w Warszawie w oparciu o metro i multimodalne węzły przesiadkowe”.

Stopka unijna

Projekt pn. „Analiza możliwości rozwoju zintegrowanego transportu w Warszawie w oparciu o metro i multimodalne węzły przesiadkowe”, nr 2019-PL-TM-0215-S jest dofinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”. 

W ramach opracowania wykonano analizę trzech wariantów połączenia stacji metra Centrum z dworcem PKP Śródmieście:

• Wariant I – połączenie nad tunelem średnicowym,

• Wariant II – połączenie pod tunelem średnicowym, wykonane w poziomie antresoli stacji metra,

• Wariant III – wariant autorski Wykonawcy – połączenie pod tunelem średnicowym, wykonane w poziomie peronu stacji metra.

Dla wszystkich wariantów przeanalizowano zagadnienia związane z planowaniem i wykonaniem inwestycji, m.in. zbadano uwarunkowania środowiskowe i przestrzenne, przeanalizowano potoki pasażerskie, wykonano analizę ekonomiczną przedsięwzięcia, zbadano techniczne możliwości wykonania każdego z połączeń. Przeprowadzone analizy wykazały, że każdy z wariantów jest technicznie możliwy do realizacji. 

Jako najkorzystniejszy pod względem poprawy jakości komunikacji pasażerów został wskazany Wariant III. Rekomendowane połączenie zakłada stosunkowo niewielką ingerencję w strukturę stacji oraz dogodne miejsce włączenia na każdy z peronów stacji metra. Jest to korzystne pod kątem nieprzerwanego funkcjonowania I linii metra. Zaproponowana droga pasażerów jest także optymalna pod kątem długości i co ważne, prowadzi pasażerów bezpośrednio na perony. Należy też podkreślić, że jest to wariant dowiązujący się do projektu przebudowy Dworca PKP przygotowanego przez PKP PLK S.A.

Rysunki oraz wizualizacje – autor: ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o.

W oparciu o wyniki analiz zawartych w przedmiotowym opracowaniu, m.st. Warszawa przygotowuje dalsze działania mające na celu realizację planów inwestycyjnych związanych ze zmianą zagospodarowania obszaru placu miejskiego u zbiegu ul. Marszałkowskiej i Al. Jerozolimskich, tzw. „Patelni” i poprawą jakości komunikacji pasażerów.