Informacje o taborze

Odcinek w ruchu obsługiwany jest przez:

Wagony serii INSPIRO

Parametry techniczne

Parametry INSPIRO
Ilość i rodzaj wagonów 4 wagony napędowe (Czołowe i pośrednie) 2 wagony doczepne (pośrednie)
Układ wagonów Mc-T1-M=M-T1-Mc
Długość pojazdu [mm] 117766
Szerokość drzwi pasażerskich 1400
Ilość miejsc siedzących w pociągu 232
Ilość miejsc stojących w pociągu 1268
Silniki napędowe Silniki asynchroniczne
Moc 16x 140 kW
Rodzaj rozruchu Falownik
Konstrukcja pudła wagonu Aluminiowa
Masa wagonu Czołowego 29,2 Mg
Masa wagonu pośredniego 27,1 Mg
Masa wagonu pośredniego tocznego 22,8 Mg
Masa pociągu 158,2 Mg
Wentylacja przedziału pasażerskiego wymuszona
Regulacja wentylacji przedziału pasażerskiego uwzględniająca zapełnienie wagonu Tak
Zawieszenie II stopnia Pneumatyczne (poduszka powietrzna)
Zawieszenie I stopnia Sprężyny metalowo-gumowe
Sprężarka śrubowa, bezolejowa
Łożysko maźnicy Zamknięte
Oświetlenie przedziału pasażerskiego Panele LED
Dedykowane miejsce dla niepełnosprawnych (z możliwością zaparkowania wózka) Tak – dwa na pojazd w wagonie czołowym
Rampa dla wózków inwalidzkich Tak – dwie na pojazd w wagonie czołowym
Monitoring przestrzeni pasażerskiej Tak – 4 kamery na wagon
Rekuperacja Tak
Klimatyzacja kabiny maszynisty Tak
Jednoprzestrzenność Tak
Wizualna sygnalizacja zamknięcia drzwi dla pasażera Tak

Cykl przeglądowo naprawczy

Poziom utrzymania Poziom utrzymania
PK 33 000 km lub co 2 miesiące
PO 100 000 km lub co 6 miesięcy
PD 200 000 km lub co 1 rok
R1 400 000 km lub co 2 lata
R2 800 000 km lub co 4 lata
R3 1 600 000 lub co 8 lat
G 3 200 000 lub co 16 lat

Wagony z koncernu ALSTOM

Wagony pochodzą z nowej serii METROPOLIS, opracowanej przez ALSTOM. Konstrukcja pudła jest aluminiowo – stalowa, nitowana. Nitowanie poszycia wykonane w sposób niewidoczny. Wyposażenie wnętrza zmontowane bez użycia śrub.

Wnętrze wagonów cechuje dobra odporność na :

  • ogień
  • porysowania
  • graffiti
  • detergenty

Wagony wyposażone w komputerowy system sterowania ruchem i diagnozowania pojazdu.

Liczba wagonów – 108 szt.

Warunki techniczne i parametry ruchowe :

  • napięcie silnika przy rozruchu – 290 V
  • napięcie w trybie hamowania – 320 V
  • napięcie zasilania – 750 V prądu stałego
  • przyspieszenie do prędkości 25 km/h – 1.2 m/s2
  • maksymalna prędkość – 90 km/h
  • czas osiągnięcia 90 km/h – 43.6 sek
  • poziom hałasu w kabinie – max. 70 dB
  • poziom hałasu w przedziale – max. 80 dB
  • liczba drzwi w ścianie bocznej – 4 szt
  • szerokość drzwi – 1300 mm
  • ilość miejsc w wagonie dla osób niepełnosprawnych – 6 miejsc
  • ilość miejsc w wagonie dla wózków inwalidzkich – 1 miejsce
  • system informacji pasażerów – audiowizualny
  • liczba miejsc siedzących w pociągu 6 wagonowym – 264 miejsca
  • nominalna pojemność pociągu 6 wagonowego – 1454 osoby
  • masa pociągu sześciowagonowego próżnego – 184 Mg
  • masa pociągu sześciowagonowego przy obciążeniu nominalnym – 285 Mg
  • rodzaj napędu – silnik asynchroniczny 180 kW
  • układ sterowania – mikroprocesorowy 32-bitowy
  • rodzaj koła jezdnego – monoblokowe
  • konstrukcja urządzeń i podzespołów – modułowa
  • sprzęg wagonowy (dot. czoła i końca wagonu) – dotychczas stosowany
  • poszycie pudła wagonu – stop aluminium
  • diagnostyka stacjonarna – poprzez przenośny PC
  • diagnostyka pokładowa – wyświetlana na pulpicie sterowniczym
  • żywotność pojazdu – 25 lat
  • projektowany przebieg km/pociąg – 3.000.000 km

Obsługa nowych wagonów:
Podstawowym elementem usprawniającym obsługę jest zaprojektowanie podzespołów wagonu jako jednostek modułowych, które są wymienialne. Wszystkie urządzenia będą podłączone do komputerowego systemu diagnozowania. W modułowo zbudowanym osprzęcie elektrycznym, urządzenia wykazujące usterki będą łatwo wykrywane.

Kalendarz przeglądów technicznych:

  • PK (przegląd kontrolny, co 2 tygodnie)
  • PO (przegląd okresowy, co 23,75 – 26,25 tys. km)
  • PD (przegląd dodatkowy, co 95,00 – 105,00 tys. km)
  • R1 (remont, co 190,00 – 210,00 tys. km)
  • R2 (remont, co 380,00 – 420,00 tys. km)
  • R3 (remont, co 760,00 – 840,00 tys. km)

Tabor typu "81" z Rosji

Tabor typu 81-572P (wagon z kabiną maszynisty) i 81-573P (wagon bez kabiny maszynisty).

Podstawowe parametry techniczne :

  • liczba wagonów – 90 szt
  • szerokość wagonu – 2710 mm
  • wysokość wagonu nad główką szyny – 3600 mm
  • długość wagonu – 19210 mm
  • liczba drzwi z każdej strony – 4 szt
  • szerokość drzwi – 1200 mm
  • masa wagonu – 30 t
  • pojemność wagonu – 200 osób
  • liczba silników w wagonie – 4 szt
  • godzinowa moc silnika – 110 kW
  • napięcie znamionowe – 750 V
  • sposób zasilania – 3 szyna
  • przyspieszenie rozruchu – 1,2 m/s2
  • opóźnienie hamowania – 1,2 m/s2
  • maksymalna prędkość – 90 km/h

Pudło wagonu jest spawaną konstrukcją stalową, przystosowaną do mycia w myjni mechanicznej. Zastosowanie wzdłużnego układu siedzeń pozwala na przewiezienie większej ilości stojących pasażerów. W wagonach eksploatowanych w warszawskim metrze zastosowano miękkie, wyściełane tkaniną siedzenia. Siedzenia są wandaloodporne, nie dające się przeciąć ostrym narzędziem. Wnętrze wagonu oświetlone jest za pomocą lamp luminescencyjnych, a w przypadku awarii zasilania załącza się akumulatorowe oświetlenie awaryjne.
Wagony metra wyposażone są w półautomatyczny sprzęg samoczynny ze sprężynowym aparatem pociągowo – zderznym. Sprzęg ten zapewnia automatyczne połączenie mechaniczne wagonów oraz pneumatycznych przewodów zasilającego i hamulcowego. Połączenie elektrycznych obwodów sterowania odbywa się za pomocą umiejscowionej pod sprzęgiem skrzynki przyłączy elektrycznych. Rozprzęgnięcie wagonów wykonuje się ręcznie.

Specyfikacja układów napędowych wagonów.
Zasilanie odbywa się za pośrednictwem trzeciej szyny (o potencjale dodatnim). Stosowany jest system prądu stałego 750V. Zakres napięć wg EUROPEAN STANDARD 50163. Napięcie długotrwałe 500-900V, maksymalne napięcie do 5minut 950V, do 20ms 1269V. Napięcie obwodów sterowania i pomocniczych: znamionowe 72V DC (przy pracującej przetwornicy 80V), nagłośnienia 24V DC, urządzenia pomiaru prędkości i radiostacji 12V DC.

Wszystkie wagony posiadają wszystkie osie wyposażone w silniki trakcyjne szeregowe typu DK-117WMU2 lub TDM-1EU2 o mocy znamionowej godzinnej 110, 112 lub 114 kW.

Rozruch odbywa się w sposób automatyczny w klasycznym układzie z wałem kułakowym i przełączeniem z połączenia szeregowego na szeregowo-równoległe. Istnieją 4 stopnie osłabienia wzbudzenia (do 28%). Hamowanie elektryczne także realizowane jest w sposób automatyczny, przy czym w zakresie powyżej około 50km/h, wzbudzenie silników regulowane jest poprzez układ tyrystorowy. Maksymalna chwilowa moc silnika wynosi około 200kW.

Ze względu na bezpieczeństwo ruchu, prowadzi się stałą obserwację stanu wagonu, poprzez rejestrację podstawowych jego parametrów. W wagonach zastosowano adaptowany z samolotu AN-28 system rejestracji oznaczony jako BUR. System rejestruje 12 parametrów analogowych i 32 logiczne. Odczyt i analiza danych odbywa się za pomocą komputera PC, co pozwala na otrzymanie jednocześnie wartości wszystkich parametrów jazdy pociągu wraz z rozpoznaniem odchyleń od normy.

Dla zabezpieczenia ruchu pociągów opracowano nowy system automatycznego ograniczenia prędkości typu SOP-2. Należy on do grupy systemów ATP (Automatic Train Protection) – polska nazwa AOP (Automatyczne Ograniczenie Prędkości). System kontroluje pracę maszynisty poprzez ograniczenie prędkosci zachowując tzw. odstęp ochronny przy jednoosobowej obsłudze pociągu. Jest to realizowane poprzez automatyczne ograniczenie prędkości do wartości gwarantującej w każdej sytuacji ruchowej do zatrzymania pociągu przed przeszkodą. W systemie SOP-2 osiągnięto wysoki stopień bezpieczeństwa poprzez dwukanałowe niezależne przetwarzanie informacji. System ten jest przystosowany do współpracy z nadrzędnym systemem automatycznej jazdy pociągu (AJP).

 

Tabor typu "81" (dostawy od roku 2008) z Rosji

Tabor typu 81-572P (wagon z kabiną maszynisty) i 81-573P (wagon bez kabiny maszynisty).

Podstawowe parametry techniczne :

  • producent – Spółka Akcyjna Wagonmasz z Sankt – Petersburga
  • liczba wagonów – 42
  • szerokość wagonu – 2670 mm
  • wysokość wagonu nad główką szyny – 3700 mm (teoretyczna)
  • długość wagonu – 19210 mm
  • liczba drzwi z każdej strony – 4 szt
  • szerokość drzwi – 1208 mm
  • masa wagonu – 34 t
  • pojemność wagonu – 200 osób
  • liczba silników w wagonie – 4 szt
  • godzinowa moc silnika – 114 kW
  • napięcie znamionowe – 750 V
  • sposób zasilania – 3 szyna
  • przyspieszenie rozruchu – 1,2 m/s2
  • opóźnienie hamowania – 1,2 m/s2
  • maksymalna prędkość – 90 km/h

Pudło wagonu jest spawaną konstrukcją stalową, przystosowaną do mycia w myjni mechanicznej. Zastosowanie wzdłużnego układu siedzeń pozwala na przewiezienie większej liczby stojących pasażerów. W wagonach eksploatowanych w warszawskim metrze zastosowano miękkie, wyściełane tkaniną siedzenia. Wnętrze wagonu oświetlone jest za pomocą lamp luminescencyjnych, a w przypadku awarii zasilania załącza się akumulatorowe oświetlenie awaryjne.
Wagony metra wyposażone są w półautomatyczny sprzęg samoczynny ze sprężynowym aparatem pociągowo – zderznym. Sprzęg ten zapewnia automatyczne połączenie mechaniczne wagonów oraz pneumatycznych przewodów zasilającego i hamulcowego. Połączenie elektrycznych obwodów sterowania odbywa się za pomocą umiejscowionej pod sprzęgiem skrzynki przyłączy elektrycznych. Rozprzęgnięcie wagonów wykonuje się ręcznie.

Specyfikacja układów napędowych wagonów.
Zasilanie odbywa się za pośrednictwem trzeciej szyny (o potencjale dodatnim). Stosowany jest system prądu stałego 750V. Napięcie długotrwałe 500-900V, maksymalne napięcie do 5minut 950V, do 20ms 1269V. Napięcie obwodów sterowania i pomocniczych: znamionowe 72V DC (przy pracującej przetwornicy 80V), nagłośnienia 24V DC, urządzenia pomiaru prędkości i radiostacji 12V DC.
Wagony posiadają wszystkie osie wyposażone w silniki trakcyjne szeregowe typu lub TDM-1EU2 o mocy znamionowej godzinnej 114 kW.
Rozruch odbywa się w sposób automatyczny w klasycznym układzie z wałem kułakowym i przełączeniem z połączenia szeregowego na szeregowo-równoległe. Hamowanie elektryczne także realizowane jest w sposób automatyczny, przy czym w zakresie powyżej około 50km/h, wzbudzenie silników regulowane jest poprzez układ tyrystorowy. Maksymalna chwilowa moc silnika wynosi około 200kW.

Ze względu na bezpieczeństwo ruchu, prowadzi się stałą obserwację stanu wagonu, poprzez rejestrację podstawowych jego parametrów. W wagonach zastosowano rejestrator zdarzeń firmy ATM. System rejestruje 170 parametrów. Odczyt i analiza danych odbywa się za pomocą komputera PC, co pozwala na otrzymanie jednocześnie wartości wszystkich parametrów jazdy pociągu wraz z rozpoznaniem odchyleń od normy.
Kabina maszynisty wyposażona jest w klimatyzator zapewniający wentylację, chłodzenie oraz nagrzewanie powietrza.
Przedział pasażerski posiada wymuszoną wentylację o wydajności 6000m3/h. Moduły wentylacyjne rozmieszczone są na końcach wagonu.
Wagony wyposażone są w zintegrowany system monitoringu i powiadamiania alarmowego maszynisty „CIS”. System ten odpowiada również za obsług komunikatów rozgłoszenia i tablice informacyjne.

Za bezpieczeństwo pożarowe odpowiada system detekcji i gaszenia pożarów „IGŁA”, automatycznie uruchamiający środek gaśniczy w przypadku wystąpienia pożaru.