Na początku czerwca 2001 r. przeprowadzono badanie ankietowe wśród
pasażerów warszawskiego metra. Na ankietę odpowiedziało 2 495 osób.
Wyniki sondażu są następujące:
- dla 83,6 % pasażerów metro jest stałym środkiem transportu na drodze
dom - praca/szkoła
- ponad 63 % pasażerów korzysta z metra od uruchomienia
pierwszego odcinka w 1995 r.
- ponad 93 % pasażerów ocenia, że dzięki metru skrócił się czas
ich codziennych dojazdów
- około 30 % pasażerów, od czasu kiedy mogą korzystać z metra,
rzadziej używa swoich samochodów podczas podróży po mieście (ponad 63 %
ankietowanych podało, że nie posiada samochodu)
Pozytywnie ocenia poszczególne elementy systemu metra:
- 90,1 % pasażerów pod względem szybkości przejazdu
- 86,3 % pasażerów pod względem utrzymania czystości na stacjach i
w wagonach
- 75,7 % pasażerów pod względem częstości kursowania pociągów
- 75,6 % pasażerów pod względem bezpieczeństwa osobistego
- 66,6 % pasażerów pod względem informacji wizualnej
- 51,5 % pasażerów pod względem komfortu jazdy
pozostali pasażerowie nie mają zdania lub oceniają negatywnie ww
kryteria.
Pasażerowie wymieniali najczęściej uwagi dotyczące:
- tłoku w metrze w godzinach szczytu (za mało pociągów, krótkie
składy)
- potrzeby dalszej rozbudowy metra (otwieranie jak najszybciej
kolejnych stacji, połączenie z prawobrzeżną Warszawą i Wolą)
- taboru metra (generalnie ocena pozytywna chociaż z pewnymi
zastrzeżeniami, że "szarpią i piszczą przy hamowaniu", postulaty, by jak
najszybciej wycofać tabor rosyjski)
- bramek biletowych (są za wąskie, blokują ruch, są niebezpieczne
gdyby wybuchła panika)
- uznania metra, jako środka niezawodnej, szybkiej i punktualnej
komunikacji
Marta Rudzka - generalny projektant najwyższego budynku mieszkalnego
świata Trump Word Tower:
"Ostatnio byłam w Warszawie trzy lata temu.
Jedyny projekt, który mi się podobał, to warszawskie metro."
(na
podstawie Gazety Wyborczej - "Wysokie obcasy" z dn.28.04.2001 r.)