Łącznie do wymiany przewidziano 2850 m szyn. Prace będą prowadzone w obu torach linii M1. Prace będą prowadzone etapowo na następujących odcinkach:
- tor T1 dla ruchu w kierunku Młocin
- na szlaku pomiędzy stacjami Wilanowska i Wierzbno,
- na szlaku pomiędzy stacjami Racławicka i Pole Mokotowskie,
- na stacji Politechnika,
- na szlaku pomiędzy stacjami Centrum i Świętokrzyska,
- na stacji Dworzec Gdański.
- tor T2 dla ruchu w kierunku Kabat
- na szlaku pomiędzy stacjami Imielin i Stokłosy,
- na szlaku pomiędzy stacjami Stokłosy i Ursynów,
- na stacji Ursynów,
- na szlaku pomiędzy stacjami Pole Mokotowskie i Politechnika,
- na szlaku pomiędzy stacjami Centrum i Świętokrzyska,
- na szlaku pomiędzy stacjami Ratusz Arsenał i Dworzec Gdański.
Prace przygotowawcze do wymiany już trwają. Na terenie STP Kabaty przygotowywane są poszczególne odcinki nowych szyn. W obecnym tygodniu rozpoczęto wwożenie szyn do tunelu i rozkładanie ich w lokalizacjach przewidzianych wymian.
Zasadnicze prace w tunelu związane z wymianą szyn mogą być wykonywane tylko podczas nocnych 3 godzinnych przerw technicznych. W nocy z 23/24 maja rozpoczną się prace na pierwszym z odcinków, na szlaku pomiędzy stacjami Stokłosy i Ursynów w torze T2.
Wymiana szyn, w związku z koniecznością wyłączenia napięcia w 3 szynie, prowadzona jest wyłącznie w czasie przerw nocnych. Jest to zadanie wieloetapowe.
Jako nowe szyny wstawia się szyny o długości 120m lub ich krotności. Konieczny do wymiany odcinek szyny (też 120 metrowy) jest wycinany, a w jego miejsce zaś wstawiany nowy i łączony z istniejącymi szynami za pomocą tzw. złączy awaryjnych.
W związku z tym, że czas wyłączenia napięcia wynosi około 3 godziny a efektywny czas pracy jest jeszcze krótszy podczas jednej nocnej zmiany wykonuje się tylko jeden odcinek 120 metrowy. Dopiero podczas kolejnych nocy wymienione odcinki szyn spawane są w całość. Średnio co 100 ÷ 120m wykonuje się dodatkowo złącze klejono – sprężone jako niezbędny element w systemie sterowania ruchem.
Z uwagi na fakt, że występuje różnica wysokości pomiędzy fragmentem nowej szyny a starą, ze względu na bezpieczeństwo ruchu konieczne jest wprowadzenie ograniczenia prędkości do 15km/h. W ciągu kolejnej przerwy nocnej odcinki wymienionych szyn są ze sobą spawane w całość, co pozwala sukcesywnie zwiększać prędkość do 40km/h.
Po przeprowadzonej wymianie badana jest geometria odcinka toru, na którym wymieniono szyny i po wykonaniu niezbędnych regulacji toru przywraca się obowiązującą prędkość na danym odcinku. Ostatnim etapem jest szlifowanie szyn. Wykonawca zobligowany jest do takiego prowadzenia prac, aby maksymalnie skrócić utrudnienia związane z ograniczeniami prędkości na poszczególnych odcinkach i jak najszybciej realizować kolejne etapy wymian.
Jedynymi przewidzianymi utrudnieniami będą wprowadzane tymczasowe ograniczenia prędkości w miejscach gdzie prowadzona była wymiana torowiska, może to powodować wydłużony czas przejazdu oraz dłuższe postoje pociągów na stacjach.
Za utrudnienia przepraszamy.