Stolica Polski z niecierpliwością czeka na nowe pojazdy metra produkowane w Czechach. Ich producent – Škoda Transportation Group – zaprezentował właśnie pierwszy kompletny pojazd, który aktualnie znajduje się w fabryce w Pilźnie i odbywa pierwsze jazdy próbne na torze testowym.
Jazdy testowe pociągu Skoda Varsovia będą się odbywały w trzech lokalizacjach – na torze testowym VÚZ w Velimiu, na infrastrukturze metra w Pradze oraz w Warszawie. Umowa Metra Warszawskiego z grupą Škoda Transportation zakłada dostawę 37 sześciowagonowych pojazdów metra (z opcją na zakup kolejnych 8), a łączna wartość kontraktu to ponad 1,3 mld zł.
– Bardzo się cieszę, że prace przebiegają sprawnie i pierwszy nowy pociąg wyprodukowany dla Warszawy przystąpi do testów. Mam nadzieję, że pojawi się w stolicy już wiosną 2022 roku. Warszawianki i warszawiacy bardzo na niego czekają, bo w połowie przyszłego roku zakończą się prace przy budowie kolejnych stacji drugiej linii metra na Bemowie i Targówku – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
– Pierwszy wyprodukowany pojazd dla warszawskiego metra jest gotowy do testów w naszym ośrodku w Pilźnie. Lada moment przygotujemy też pociąg numer dwa. W projekt zaangażowanych są setki osób – zarówno pracowników, jak i specjalistów spoza naszego przedsiębiorstwa. Spawanie aluminiowych pudeł odbywa się w Ostrawie, natomiast ich malowanie, montaż i pierwsze testy realizowane są w Pilźnie. W projekt zaangażowani są liczni poddostawcy z Polski, podjęliśmy również współpracę z polskimi uczelniami – mówi Petr Brzezina, prezes Škoda Transportation Group.
– Nowoczesny, jednoprzestrzenny pojazd dla Metra Warszawskiego, wyposażony między innymi w system odzyskiwania energii podczas hamowania, wchodzi w fazę prac rozruchowych oraz badań typu. Zanim wszystko zostanie dopięte na ostatni guzik, czekają nas długie tygodnie testów statycznych i dynamicznych. Chodzi o standardowy proces, któremu poddawane są nowe modele pojazdów – dodaje Zdeněk Sváta, starszy wiceprezes ds. realizacji Škoda Transportation.
Jednoprzestrzenny pojazd wyposażono w przejrzysty system informacji pasażerskiej i dostosowano do przewozu osób z niepełnosprawnościami, wózków dziecięcych i rowerów. Jeden pojazd może pomieścić do 1500 osób. Aranżacja wnętrza przedziału pasażerskiego – układ siedzeń, wybór materiałów, wzornictwo i kolory – została opracowana z myślą o stworzeniu przyjemnego otoczenia dla pasażerów i maszynisty. Pojazd wyposażono w system kamer. Pudła pojazdu wykonane są z aluminium, ich produkcja odbywa się w największym centrum obróbki w Europie znajdującym się w zakładzie Škody w Ostrawie. Długość jednego wagonu wynosi około dwudziestu metrów, a całkowita długość kompletnego pojazdu wynosi 118,2 metra. Maksymalna prędkość nowych pojazdów wynosi 90 km/h.