Wiemy już, jak będą wyglądały kolejne stacje II linii metra. Konsorcjum firm AMC – Andrzej Chołdzyński i Biura Projektów „Metroprojekt” zwyciężyło w konkursie na koncepcję architektoniczną trzech stacji na Bemowie i Stacji Techniczno-Postojowej Mory.

Metro Warszawskie ogłosiło konkurs na „Wykonanie Koncepcji Architektoniczno-Budowlanej trzeciego etapu realizacji odcinka zachodniego II linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową (STP) Mory w Warszawie”.

Metro na Bemowie zapewni mieszkańcom tego niezwykle szybko rozwijającego się rejonu Warszawy szybki i komfortowy dojazd do centrum miasta – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy. – Metro stanie się  znakomitym środkiem transportu nie tylko na co dzień do pracy czy szkoły, ale także w inne chętnie odwiedzane miejsca jak  Centrum Nauki Kopernik, Trakt Królewski, Muzeum Pragi, Teatr Powszechny, Ogród Zoologiczny i Bulwary Wiślane.

Prace konkursowe złożyły dwa biura projektowe. Dziś otwarto koperty kartami identyfikującymi zwycięzców – złożone prace opatrzone były 6-cyfrowymi liczbami rozpoznawczymi. Sąd Konkursowy pod przewodnictwem Marleny Happach, dyrektor Biura Architektury i Planowania Przestrzennego wybrał pracę oznaczoną nr 412 319. Pod tym kodem kryje się konsorcjum firm AMC – Andrzej Chołdzyński sp. z .o.o., AMC – Andrzej Chołdzyński sp. z .o.o. sp. komandytowa  i Biura Projektów „Metroprojekt” sp. z .o.o.

– Prace były oceniane przez specjalistów według siedmiu kryteriów z różnych dziedzin – mówi Marlena  Happach, dyrektor Biura Architektury i Planowania Przestrzennego. – Dotychczasowe doświadczenia pokazują jak istotna jest miastotwórcza rola metra. W propozycjach konkursowych docenialiśmy przemyślane powiązania stacji z systemem komunikacyjnym a przede wszystkim siatką przestrzeni publicznych nowej dzielnicy mieszkaniowej.

Pracownia otrzyma pierwszą nagrodę w konkursie, tj. 50 tys zł oraz zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki, poprzedzających zawarcie umowy na wykonanie projektu budowlanego i Koncepcji Architektoniczno–Budowlanej Węzłów Przesiadkowych.

To będą ostatnie stacje II linii metra. Stacje tego odcinka zaplanowane zostały:

  • stacja C03 Lazurowa – po południowej stronie ul. Górczewskiej, w rejonie ul. Lazurowej,
  • stacja C02 Chrzanów – w rejonie skrzyżowania ul. Szeligowskiej z planowanym przedłużeniem ul. Człuchowskiej,
  • stacja C01 Połczyńska – w rejonie ul. Sochaczewskiej i Połczyńskiej.

Za ul. Połczyńską, w sąsiedztwie Instytutu Energetyki, zagospodarowany będzie z kolei teren o powierzchni 26 hektarów. Powstanie tam Stacja Techniczno-Postojowa Mory, z halami postojowymi i serwisowymi, magazynami i zapleczem technicznym II linii metra.

Trwa właśnie budowa dwóch nowych odcinków II linii metra na zachód i północny-wschód czyli trzech stacji na Woli i trzech na Targówku (3+3). Budowa kolejnych dwóch stacji na Woli i Bemowie oraz trzech stacji na Bródnie ma się rozpocząć bezpośrednio po zakończeniu rozbudowy 3+3. Dla odcinka wschodniego będzie to oznaczało zakończenie II linii, natomiast na Bemowie będą jeszcze trzy stacje oraz nowa Stacja Techniczno-Postojowa zlokalizowana w Morach. Plany zakładają, że metro dojedzie na Mory do 2023 r. – Zgodnie z podpisanymi kontraktami w 2019 r. przewiduje się zakończenie trwającej właśnie budowy sześciu stacji, a do końca tego roku planujemy ogłoszenie przetargu na budowę kolejnych pięciu stacji – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego. – Ogłoszenie  przetargu na ostatni etap rozbudowy metra planujemy  natomiast na drugą połowę 2018 r.

Pierwszą linią metra, która w całości działa od października 2008 r., dziennie jeździ ok. 500 tys. pasażerów. Pociągi na II linii metra rozpoczęły kursowanie 8 marca 2015 r. i dziś przewożą ok. 140 tys. pasażerów dziennie.