Budowa II linii metra to jedna z największych inwestycji samorządowych w Europie. Po oddaniu do użytku odcinka centralnego oraz 6 stacji na Targówku i Woli, rozbudowujemy ją o kolejnych 8 stacji wraz z STP Karolin.

Prace na budowie wschodniego i zachodniego odcinka II linii metra nie zwalniają. Na Targówku i Bródnie zakończyliśmy drążenie ostatniego z sześciu odcinków tunelowych. Za to na odcinku bemowskim dwie stacje metra – Bemowo i Ulrychów – nabierają docelowych kształtów.

Postęp prac jest imponujący, zwłaszcza biorąc pod uwagę trudne warunki atmosferyczne. Zima nie zatrzymała inwestycji – zmiany na budowie widać z tygodnia na tydzień.

Przełomowy moment

Zakończenie etapu drążenia tuneli jest przełomowym momentem podczas budowy metra. Dzięki temu możemy skupić się na szeregu innych prac – wykończeniowych i montażowych.

W wydrążonych już tunelach rozpoczęliśmy roboty przygotowawcze przed układaniem torowisk, ale – co równie ważne – bardzo zaawansowane są prace związane z betonowaniem peronów, murowaniem pomieszczeń zaplecza technicznego oraz wykańczaniem pomieszczeń podstacji energetycznej.

TBM Anna wyruszyła ze stacji Zacisze w stronę komory szybu demontażowego przy stacji Trocka 22 stycznia. To był najkrótszy odcinek tunelowy, bo nieco ponad 650-metrowy.

Pod koniec ubiegłego roku pracę zakończyły pracujące na zachodzie tarcze TBM Krystyna i Elisabetta. Łącznie wydrążyły one 2736 metrów podwójnego tunelu.

Na Odcinku w kierunku Bródna tarcze pokonały, wydrążyły i obudowały pierścieniami obudowy docelowej łącznie 5788 metrów tunelu.

Dzieje się na stacjach

Najbardziej zaawansowane prace toczą się na stacji Kondratowicza – w tym miejscu można poczuć się niemal jak na gotowym peronie. Gotowa jest już konstrukcja schodów peronowych i niemal gotowe pomieszczenie podstacji energetycznej.

Na stacji Bródno, która będzie największą stacją II linii, widać już większość podziemnej konstrukcji, trwają prace przy budowie peronu pasażerskiego i peronów technicznych w torach odstawczych.

Na najmniejszej stacji – Zacisze ruszyły prace malarskie i wykończeniowe. Trwa też instalacja systemu wentylacji.

Mieszkańcy okolic placów budowy mogą także zaobserwować konstrukcje wiat wejściowych do stacji.

Nie zwalniamy tempa na Bemowie

Budowane na odcinku bemowskim dwie stacje metra – Bemowo i Ulrychów – nabierają docelowych kształtów. Kolejne otwory technologiczne zakrywane są płytami betonowymi. Powstają docelowe słupy i antresole stacyjne. Wzdłuż przyszłych przejść podziemnych murowane są kolejne pomieszczenia techniczne.

Trwa zbrojenie wyjść z poziomu -1 na powierzchnię. Powstaje też podbudowa pod betonowe stopnie schodów. W miejscach, w których planowane są przyszłe zejścia na perony, szykowana jest konstrukcja dla biegów schodów ruchomych i zbrojenie dla schodów stałych. Niemal gotowe są już platformy peronowe. Pod nimi powstają szyny kablowe pod przyszłe kilometry kabli.

Trwają również intensywne prace w tunelach metra. Trwa sprawdzanie i uszczelnianie połączeń pomiędzy pierścieniami oraz wyrównywanie, czyszczenie i przygotowywanie podstawy tunelu dla podbudowy torowiska.

5 nowych stacji

Chcemy, aby pierwsi pasażerowie mogli skorzystać z nowo budowanych odcinków II linii metra w drugiej połowie 2022 r.

Wtedy też do dyspozycji pasażerów II linii metra będzie łącznie 17 stacji, w tym 5 nowych: Zacisze, Kondratowicza i Bródno oraz Ulrychów i Bemowo.

Nowe wagony dla II linii metra

W tym roku pierwszy z 37 nowych pociągów metra powinien przyjechać do Warszawy. To historyczne, największe zamówienie na dostawę nowoczesnego taboru w historii naszego miasta.

Produkcja nowych pociągów metra „Varsovia” od czeskiej Skody weszła w kolejny, ważny etap. Gotowe konstrukcje wagonów transportowane są z Ostrawy do Pilzna, gdzie zostaną pomalowane.

Nowe pociągi w znaczący sposób zasilą obecny tabor. Aktualnie do dyspozycji mamy w sumie 75 składów; zakup 37 kolejnych oznacza wzrost o niemal 50 proc.

Nowe pociągi pozwolą zapewnić wysoką częstotliwość kursowania na II linii metra. Realizowany zakup pozwoli też pomyśleć nad sprzedażą najbardziej wysłużonych składów kursujących na linii M1.

Na północno-wschodnim odcinku metra powstają trzy stacje: C19 „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączą je ponad cztery kilometry torowiska. Za ostatnią stacją powstaje również komora torów odstawczych, która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane będą też trzy wentylatornie. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, na zrealizowanie inwestycji wartej 1 397 895 000 zł, ma czas do września 2021 roku. Dokończenie odcinka wschodniego-północnego jest częścią projektu „Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru – etap III”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł przyznano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.

Na styku Woli i Bemowa powstaje najkrótszy odcinek linii M2. Składa się on z nieco ponad dwóch i pół kilometra tuneli oraz dwóch stacji: C05 „Ulrychów” – położonej w ciągu ul. Górczewskiej i C04 „Bemowo” zlokalizowanej w pobliżu skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Za stacją C04 będą się znajdować tory odstawcze dla pociągów metra. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Wykonawca na zrealizowanie inwestycji wartej 959 249 940,00 zł ma czas do listopada 2021 roku. Drugi etap budowy odcinka zachodniego jest częścią projektu „Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru – etap III”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł uzyskano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.