Ponad 8 km długości i 6 nowych stacji będzie liczył pierwszy odcinek III linii metra na Gocław. Dziś prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski podpisał umowę na zaprojektowanie nowej trasy kolei podziemnej przez konsorcjum ILF Consulting Engineers & Metroprojekt. Budowa linii M3 rozpocznie się w 2028 roku.
Zaczynamy projektowanie trzeciej linii metra – tak jak to obiecywaliśmy. Ta część tej linii, na którą właśnie podpisujemy kontrakt na projektowanie, będzie miała ponad 8 km i 6 nowych stacji. Mam nadzieję, że jeżeli uda się zapewnić unijne finansowanie, prace będziemy mogli rozpocząć w 2028 roku – mówił Rafał Trzaskowski. – To ma być linia obwodowa – linia, która wpisuje się przez tworzony przez nas system komunikacji w całym mieście. W związku z tym trzecia linia metra będzie dowozić pasażerów do pierwszej, drugiej oraz później powstałej – czwartej linii metra. Wszystkie nasze analizy pokazują, że linia M3 jest bardzo potrzebna i będzie bardzo efektywna – dodał prezydent m.st. Warszawy.
Nowa linia zbliży Pragę do centrum – w zaledwie kilkanaście minut będzie można dotrzeć z Gocławia na Dworzec Wschodni czy Stadion Narodowy, które są dobrze skomunikowane z lewobrzeżną Warszawą. Zgodnie z Masterplanem Komunikacyjnym dla Warszawy w przyszłości linia M3 będzie wydłużona na lewy brzeg Wisły – pojedzie na Mokotów – i będzie częścią spójnego systemu pięciu linii metra w Warszawie.
Warszawa tworzy dobrze zaplanowaną siatkę połączeń komunikacyjnych. Metro jest tylko jej częścią, która łączy się również z komunikacją autobusową i szynową – tramwajami i pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej. Tylko w taki sposób transport publiczny w Warszawie może funkcjonować jako system naczyń połączonych – wyjaśniał prezydent stolicy.
Metro na Pragę
Pierwszy odcinek linii M3 będzie miał dokładnie 8,1 km długości i siedem stacji, w tym jedną już istniejącą, czyli Stadion Narodowy (jako węzeł przesiadkowy) oraz sześć nowych: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Gocław. Powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce.
Praga potrzebuje trzeciej linii metra. Będzie ona zlokalizowana w niezwykle intensywnie zabudowanej części Warszawy – Praga Południe to dzielnica, która jest druga pod względem liczby ludności w Warszawie, i na pierwszym miejscu, jeżeli chodzi o gęstość zaludnienia. Na jej terenie znajdują się obszary, w których gęstość zaludnienia sięga 26-29 tys. mieszkańców na kilometr kwadratowy. To właśnie w tych miejscach zaplanowane zostały stacje – m.in. dla komfortu pasażerów, ale też poprawy jakości powietrza – mówił Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.
Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektów budowlanych wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Zamówienie będzie podzielone na kilka etapów – m.in. opracowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko wraz z uzyskaniem decyzji, uzyskanie decyzji ustalającej lokalizację linii kolejowej, opracowanie projektów budowlanych wraz z niezbędnymi decyzjami administracyjnymi oraz pełnienie nadzoru autorskiego.
Etap projektowania to czas, w którym można wprowadzić zmiany w otoczeniu stacji, które zmienią charakterystykę okolic przyszłych przystanków podziemnej kolei, w tym stacji Rondo Wiatraczna i Dworzec Wschodni. Na realizację przedmiotu zamówienia wykonawca będzie miał 36 miesięcy od daty zawarcia umowy.
Projekt i co dalej?
Etap projektowania I etapu realizacji linii M3 powinien zakończyć się w 2027 roku, natomiast uzyskana dokumentacja umożliwi ogłoszenie przetargu na jego budowę. Podpisanie umowy ze zwycięzcą tego postępowania planowane jest również na 2027 rok – tak by w 2028 można było rozpocząć prace budowlane.
Na budowę tej linii potrzebujemy ogromnych środków – około 5 miliardów złotych. Tak kosztownej inwestycji nie da się zrealizować bez wsparcia środkami z KPO czy z budżetu unijnego. Mam jednak nadzieję, że pieniądze się znajdą i będziemy mogli rozpocząć budowę linii M3 już za cztery lata. Równolegle zaczniemy prace przedprojektowe dotyczące czwartej linii metra – wyjaśnia prezydent Rafał Trzaskowski.
W obowiązującym masterplanie dla Warszawy do 2050 roku, druga część linii M3 zostanie w przyszłości przedłużona – przez Wisłę i Mokotów – na Ochotę (stacja Żwirki i Wigury).
Równolegle z projektowaniem linii M3 prowadzone są prace przedprojektowe dla całej czwartej linii metra (26 km, 23 stacje + STP). O środkach na budowę czwartej linii zdecyduje Rada Miasta st. Warszawy – prawdopodobnie już w marcu br.
Obecnie w Warszawie powstają trzy ostatnie stacje na bemowskim odcinku linii M2, czyli: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Budowana jest również stacja techniczno-postojowa Karolin. To ostatni etap prac na tej linii, która w całości wydłuży się o kolejne 4 km tuneli i będzie oddana do użytku w 2026 roku. Sieć metra liczyć będzie wówczas 46 km – z 42-oma stacjami.
O wykonawcy projektu
Pierwszy odcinek III linii metra zaprojektuje konsorcjum: ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o. (lider) oraz Metroprojekt Sp. z o.o. Złożyła ona oferty w wysokości dokładnie 78.181.260,00 zł brutto.
ILF Consulting Engineers Polska jest jedną z wiodących firm projektowo-doradczych i świadczy kompleksowe usługi w obszarach: energetyka i ochrona klimatu, środowisko, transport, zasoby naturalne i zrównoważony przemysł. Angażuje się w inwestycje dotyczące rozbudowy metra w Warszawie już od ponad 15 lat i uczestniczy m.in. w pracach przy 18 z 21 planowanych stacji II linii metra – wraz ze stacją techniczno-postojową.
Metroprojekt sp. z o.o. istniej na rynku od ponad 70 lat, wdraża nowoczesne technologie do prowadzenia wielobranżowych projektów infrastrukturalnych z dziedziny transportu. Od początku istnienia związany jest z Metrem Warszawskim.