Ponad trzy kilometry długości. Z najbardziej wysuniętej na wschód stacji do Śródmieścia w niespełna kwadrans. Ponad 4,8 mln pasażerów. Mowa o wschodnim odcinku linii metra M2. Dziś mija rok od oddania do użytku stacji Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka.
W niedzielę, 15 września 2019 roku mieszkańcy Pragi-Północ i Targówka oraz podwarszawskich Ząbek, Marek i Radzymina zyskali szybkie połączenie z centrum Warszawy i intensywnie rozwijającą się Wolą – wschodni odcinek drugiej linii metra z trzema stacjami – Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka.
Dotychczas ze stacji wschodniego odcinka drugiej linii metra skorzystało ponad 4,8 mln pasażerów. Najpopularniejszą stacją jest Trocka, na której wsiadło i wysiadło z pociągów ponad 3,1 mln osób. Drugie miejsce – pod względem popularności – zajmuje Targówek Mieszkaniowy z ponad milionem pasażerów, a trzecie Szwedzka, z ponad 600 tys. pasażerów.
W dotychczasowej historii wschodniego odcinka M2 stacja Trocka była najpopularniejsza w piątek, 24 stycznia 2020 roku, kiedy to skorzystało z niej ponad 19 tys. pasażerów. Średnio w dzień powszedni ze stacji Trocka, Targówek Mieszkaniowy i Szwedzka korzysta odpowiednio 10,5 tys., 3,4 tys. oraz 1,8 tys. pasażerów. Czas przejazdu pomiędzy stacją Trocka a stacją przesiadkową Świętokrzyska wynosi 14 minut, a przejechanie 13-kilometrowej trasy z Targówka na Wolę czyli Trocka – Księcia Janusza zajmuje 23 minuty.
Umowę na budowę wschodniego odcinka metra podpisano z włoską firmą Astaldi S.p.A w marcu 2016 roku. Miesiąc później rozpoczęły się prace w terenie. Tarcze drążące tunele rozpoczęły pracę na stacji Trocka w maju i czerwcu 2017 roku. Drążenie tuneli zakończono w listopadzie 2017 roku. Budowa wschodniego odcinka M2 zakończyła się wiosną 2019 roku i jednocześnie rozpoczął się proces odbiorów. Budowa odcinka kosztowała prawie 1,1 mld zł.