Pociąg z serii 81 – oznaczony numerem 7 – wyruszył dziś w nocy w podróż do Kijowa. Drogę do stolicy Ukrainy pokona na lawetach samochodowych. Łącznie Warszawa przekaże do Kijowa 60 wagonów dla tamtejszego metra.
Wagony serii 81 woziły pasażerów od samego początku funkcjonowania metra w stolicy. 60 takich wagonów przekazujemy Kijowowi, którego mer – Witalij Kliczko – sygnalizował nam, że tamtejsze metro może stanąć
z powodu braku części zamiennych – mówi Rafał Trzaskowski. – Wagony te są sprawne technicznie. Co prawda niektóre z nich przejechały aż 2,5 mln kilometrów, ale na pewno będą się dobrze sprawować w Kijowie.
No i pomogą merowi i całemu miastu w zabezpieczeniu potrzeb transportowych jego mieszkańców – dodaje prezydent Warszawy.
Pierwszy pociąg z serii 81 – oznaczony numerem 7 – wyjechał ze Stacji Techniczno-Postojowej na Kabatach do Kijowa dziś w nocy. Wcześniej każdy z wagonów składu został odpowiednio przygotowany do transportu samochodem ciężarowym, a następnie wciągnięty – przy użyciu specjalistycznego sprzętu – na specjalne lawety.
Warszawiacy pożegnali pociąg numer 7
W ostatnich tygodniach przed podróżą z wagonów zdemontowane zostały takie urządzenia, jak m.in. czujniki SOP (systemu ograniczenia prędkości), rejestratory zdarzeń, aparatura do radiołączności i inne części wyposażenia, które nie są wykorzystywane w kijowskim metrze. Na czas przejazdu zostały zdjęte również lusterka i odbieraki prądu, aby nie uległy uszkodzeniu.
Skład numer 7 pożegnał się z warszawiakami już 29 marca, gdy odbył się jego ostatni przejazd linią M1.
Miliony kilometrów na liczniku
Strona ukraińska otrzyma wagony bezpłatnie. Łącznie to 60 wagonów o wartości ponad 40 milionów złotych. Wszystkie posiadają aktualne świadectwa sprawności technicznej.
Dobra wiadomość jest taka, że najstarszy pociąg – składający się z najstarszych wagonów, numer 2 – zostanie
w Warszawie. Na pamiątkę. Natomiast reszta będzie służyła naszym przyjaciołom w Kijowie. A jest w tym pewien paradoks, dlatego że te wagony zostały wyprodukowane pod Moskwą i w Petersburgu, a dzisiaj będą służyły Kijowowi – wyjaśnia prezydent Trzaskowski.
Świąteczny pociąg i obiekt do ćwiczeń
Ostatnie naprawy tego typu wagonów odbywały się w latach 2017-2022. Poszczególne pociągi tej serii mają przejechane od ponad miliona do prawie 2,5 milionów km. Skład numer 7, który w ostatni kurs – do Kijowa – wyruszył dziś w nocy, złożony jest z wagonów wyprodukowanych w 1994 i 1997 roku i pokonał aż 2,4 mln km
w tunelach warszawskiej kolei podziemnej.
W sezonach zimowych wysłużone wagony serii 81 zmieniały się w pociągi świąteczne – w ostatnich latach były to składy o numerach 10 i 13. Wielokrotnie brały też udział w ćwiczeniach strażaków i jednostek antyterrorystycznych – zarówno na stacjach, jak też w tunelach warszawskiego metra. Ostatnio 17 kwietnia – podczas antyterrorystycznych działań „Wolf-Ram-23”.
- Wypowiedź prezydenta Rafała Trzaskowskiego na temat przekazania wagonów metra dla Kijowa do obejrzenia na kanale YouTube.