„Stara Moskwa” przejechała już po torach warszawskiego metra prawie 2,5 mln kilometrów. Rosyjski skład serii 81 o numerze 02 to ostatni pociąg tego typu jeżdżący na linii M1. Pamięta jeszcze czasy, gdy pociągi metra kursowały jedynie do stacji Politechnika i składały się z trzech wagonów.

Najstarsze pociągi serii 81 zostały podarowane stolicy jeszcze przez Związek Radziecki. Były to niemal takie same pojazdy, jak te w Moskwie, czy Sankt Petersburgu (d. Leninigradzie). Od rosyjskich różniły się głównie szerokością wózków – w Europie rozstaw szyn jest mniejszy niż na wschodzie i wynosi dokładnie 1435 mm.

Obecnie Metro Warszawskie korzysta tylko z jednego takiego pociągu. Pozostałe przekazane zostały w większości metru w Kijowie na Ukrainie, a część wagonów jest nadal składowana – dla części zamiennych. Prawdopodobnie właśnie dostęp do części zadecyduje o tym, jak długo pociąg numer 02 będzie jeszcze jeździł na linii M1. Obecnie „na liczniku” ma dokładnie 2 mln 458 tys. 147 km.

Wentylacja grawitacyjna

Rosyjskie wagony wymagają prowadzenia codziennych przeglądów, dlatego „osiemdziesiątka jedynka” wozi pasażerów tylko trzy dni w tygodniu: w poniedziałki, środy i piątki. Zaczyna kursowanie zawsze w okolicy godz. 6:00 na stacji Kabaty. Jest to jeden z pierwszych pociągów, które przyjechały do Warszawy. Wraz ze składem 01 były to jedyne pociągi ozdobione charakterystycznym emblematem „M” na czole wagonu. Zostały wyprodukowane w 1990 roku pod Moskwą w mieście Mytiszczi, stąd przydomek nadany mu już w Polsce – „Stara Moskwa”.

Wielu pasażerów chwaliło je za wygodne siedzenia. Jednak poza fotelami, nie było tu zbyt wiele udogodnień dla podróżnych – nie ma tu np. wymuszonej, mechanicznej wentylacji. Są za to… otwory w dachu, które odpowiednio kierują strumień powietrza do wnętrza wagonu. W pociągach tego typu jest dość głośno – w porównaniu do obsługujących obecnie stołeczne metro pojazdów Skody, czy Siemensa. W dodatku nowoczesne pociągi o wiele płynniej przyspieszają i hamują, co przekłada się na komfort podróżnych.

Nowoczesne systemy

Na przestrzeni blisko 35 lat eksploatacji ostatni w Warszawie pociąg serii 81 – weteran linii M1 – przeszedł jednak szereg modyfikacji. Wymieniono w nim fotele maszynisty na bardziej ergonomiczne, a siedzenia pasażerskie zostały zmienione z ciemnobrązowych ławek na oddzielne miejsca – w charakterystyczny czerwono-czarny wzór. W części wagonów wymieniono również oprawy świetlne w przedziale pasażerskim.

Zgodnie z obowiązującymi standardami w Metrze Warszawskim pociąg numer 02 został też wyposażony w kamery systemu CCTV oraz nowe systemy: kontroli dostępu dla obsługi, lokalizacji peronu oraz łączności awaryjnej „pasażer-maszynista”. Dzięki temu może nadal zabierać pasażerów w podróż – nie tylko w czasie – ale również do celu. A przede wszystkim bezpiecznie.