W związku z niektórymi komentarzami dotyczącymi wpływu epidemii COVID-19 na inwestycję związaną z budową linii M2 wyjaśniamy, że w czerwcu 2020r. Sejm RP uchwalił ustawę tzw. Tarczę antykryzysową 4.0. Jej głównym celem jest obrona polskich przedsiębiorstw, miejsc pracy i konsumentów przed negatywnymi skutkami COVID-19. Tarcza 4.0 wpływa także na regulacje dotyczące prawa zamówień publicznych.
Mając na celu ochronę przedsiębiorców i miejsc pracy daje ona możliwość zmiany umowy w sytuacji, gdy:
- okoliczności związane z COVID-19 mogą mieć wpływ na należyte wykonanie umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz
- okoliczności związane z COVID-19 rzeczywiście wpływają na wykonanie umowy.
Regulacja ta uniemożliwia przerzucenie na wykonawcę całości odpowiedzialności za realizację zamówienia w sytuacji związanej z wystąpieniem epidemii koronawirusa.
Zgodnie z treścią uzasadnienia Tarczy 4.0 ustawodawca miał na celu „stworzenie gwarancji, w szczególności dla wykonawców, że postanowienia umów o udzielenie zamówień publicznych będą uwzględniały zmianę warunków społeczno-gospodarczych wywołaną COVID-19 (…)”. W sytuacji, gdy przepisy nakładają na wykonawcę obowiązek niezwłocznego informowania o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na realizację umowy, niezbędnym staje się podpisanie aneksu do umowy. Tym samym Tarcza 4.0 uniemożliwia traktowanie utrudnień spowodowanych epidemią koronawirusa jako wyłącznego problemu wykonawcy.
Aneks wprowadza rozwiązania uwzględniające interesy obydwu stron i pozwalające na bezpieczną realizację umowy.
Budowa kolejnych odcinków linii M2 w Warszawie nie jest jedyną inwestycją, która musi zmagać się ze skutkami ograniczeń wywołanych przez epidemię koronawirusa. Ma on wpływ także na inne inwestycje:
- Opóźnieniu ulega rozpoczęcie budowy Muzeum Książąt Lubomirskich we Wrocławiu – investmap.pl/wroclaw-pandemia-koronawirusa-opoznia-start-budowy-muzeum-ksiazat-lubomirskich-nowe-wizualizacje.a147043.
- O kilka miesięcy wydłużeniu ulega czas na wykonanie projektu tunelu pod rondem Pobitno w Rzeszowie – rzeszow.wyborcza.pl/rzeszow/7,34962,26154625,projekt-tunelu-pod-rondem-pobitno-opozniony-winny-takze-koronawirus.html .
- Dziś jest już niemal pewne, że wdrożenie cyfrowej sieci łączności GSM-R dla PKP Polskie Linie Kolejowe opóźni się z powodu pandemii koronawirusa – radiotech.pl/koronawirus-i-wadliwe-projekty-budowlane-opoznia-wdrozenie-sieci-kolejowe-gsm-r-w-polsce/.
- Opóźnienia odnotowuje także stadion Pogoni Szczecin – radioszczecin.pl/1,409933,kolejne-opoznienia-na-stadionie-pogoni.
- Aż z 2 letnim opóźnieniem muszą się liczyć Koleje Belgijskie przy realizacji dostawy nowych dwupoziomowych wagonów, produkowanych przez konsorcjum Bombardier i Alstom – www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/koronawirus-i-nie-tylko-opoznia-dostawy-pietrowych-zestawow-dla-kolei-belgijskich-97769.html.