W związku z niektórymi komentarzami dotyczącymi wpływu epidemii COVID-19 na inwestycję związaną z budową linii M2 wyjaśniamy, że w czerwcu 2020r. Sejm RP uchwalił ustawę tzw. Tarczę antykryzysową 4.0. Jej głównym celem jest obrona polskich przedsiębiorstw, miejsc pracy i konsumentów przed negatywnymi skutkami COVID-19. Tarcza 4.0 wpływa także na regulacje dotyczące prawa zamówień publicznych.

Mając na celu ochronę przedsiębiorców i miejsc pracy daje ona możliwość zmiany umowy w sytuacji, gdy:

  • okoliczności związane z COVID-19 mogą mieć wpływ na należyte wykonanie umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz
  • okoliczności związane z COVID-19 rzeczywiście wpływają na wykonanie umowy.

Regulacja ta uniemożliwia przerzucenie na wykonawcę całości odpowiedzialności za realizację zamówienia w sytuacji związanej z wystąpieniem epidemii koronawirusa.

Zgodnie z treścią uzasadnienia Tarczy 4.0  ustawodawca miał na celu „stworzenie gwarancji,  w szczególności  dla  wykonawców,  że  postanowienia  umów  o  udzielenie zamówień  publicznych  będą  uwzględniały  zmianę  warunków  społeczno-gospodarczych wywołaną  COVID-19 (…)”. W sytuacji, gdy przepisy nakładają na wykonawcę obowiązek niezwłocznego informowania o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na realizację umowy, niezbędnym staje się podpisanie aneksu do umowy. Tym samym Tarcza 4.0 uniemożliwia traktowanie utrudnień spowodowanych epidemią koronawirusa jako wyłącznego problemu wykonawcy. 

Aneks wprowadza rozwiązania uwzględniające interesy obydwu stron i pozwalające na bezpieczną realizację umowy.

Budowa kolejnych odcinków linii M2 w Warszawie nie jest jedyną inwestycją, która musi zmagać się ze skutkami ograniczeń wywołanych przez epidemię koronawirusa. Ma on wpływ także na inne inwestycje: